— Jeg fikk ikke akkurat noen god magefølelse. Tilliten til Den norske Bank er helt forsvunnet, sier Einar Skau.

Han skulle overføre penger ved hjelp av nettbank fra sin konto i Den norske Bank (DnB) til konens konto i Sparebank 1 Vest. Han hadde tastet konens kontonummer, og var klar til å sende pengene over nettet til sin kjære. Overraskelsen var stor da moren til konens eks-mann kom opp som eier av kontoen.

— Eks-svigermoren har vært død i flere år, og så vidt jeg vet har hun aldri vært innehaver av kontoen. Jeg synes dette er veldig rart, sier Skau.

Informasjonssjef i Den norske Bank, Tore Dyrdahl, kan ikke gi noen forklaring på det som er skjedd.

— Dette høres veldig merkelig ut. Hvis man taster et kjent kontonummer, vil navnet på innehaveren komme opp. At det kommer opp et helt annet navn, skal ikke kunne skje, sier han.

Skau har vært i kontakt med banken flere ganger.

— De kunne ikke gi noe godt svar på hva som var skjedd, men sa at min kone sto oppført som eier av kontoen, og at hun ville få pengene selv om jeg fikk opplyst at kontoen tilhørte noen andre, sier Skau.

Produktsjef for nettbanken i Sparebank 1 Vest, der Skaus kone har konto, tar ikke noe ansvar for nettbankrotet.

— Hvis man tidligere har lagt mottakeren inn i et mottakerregister, vil navnet poppe opp hvis man prøver å overføre penger. Man vil også få frem navn på mottaker hvis det er en kid-referanse på giroen som skal betales. Dette gjelder først og fremst når større firmaer er mottaker, sier Harry Størksen i Sparebank 1 Vest.