MARIT HOLM marit.holm@bergens-tidende.noKlagene på elektronikk — det vil i praksis si datamaskiner og mobiltelefoner - økte med 28 prosent i fjerde kvartal i fjor i forhold til samme periode året før. Mobiltelefoner som ikke tåler bergensk regnvær, kommer inn under denne kategorien.Abonnement for mobiltelefoner, som er blitt en klageklassiker, registreres under post- tele- og kabeltjeneste. Her har Forbrukerrådet hatt en økning i antall henvendelser på hele 127 prosent i fjerde kvartal i fjor! Aggressiv markedsføring - Mange som blir stoppet av mobiltelefonselgere på gaten, innser først etterpå hva de egentlig har bundet seg til. At det er klagene på mobiltelefoner som øker mest, skyldes nok både at salget har vært rekordstort og at det har vært drevet en aktiv og til dels aggressiv markedsføring av telefoner og abonnement, sier kontorsjef ved Forbrukerrådet i Hordaland, Anne Råheim.- Klagetrendene for fjerde kvartal i fjor samsvarer med det vi har registrert hele året. Men de nøyaktige tallene for hele fjoråret er ikke klare ennå, legger hun til. Totalt økte antall henvendelser til Forbrukerrådet i Hordaland med 15 prosent i fjor. Unngå ville budrunder Antall henvendelser som gikk på bygg og bolig økte med 34 prosent i fjerde kvartal i fjor. Det aller meste er rene klager fra folk som har handlet bolig i hui og hast og deretter finne ut at de har kjøpt katta i sekken, opplyser Råheim.Mange tror de er trygge dersom de bare har en takst og en tilstandsrapport. Men det behøver de slett ikke være. Hvis det står i kontrakten at boligen selges som den er, tar man alltid en risiko. På brukte, litt eldre boliger må man regne med at det er noe man trenger å flikke på. Og er det opplyst at det er observert litt fukt på badet, er det vanskelig å komme noen vei selv om badet skulle vise seg å være pill råttent, sier Anne Råheim i Forbrukerrådet. Den nye reglene om boligsalg, som skulle øke selgers ansvar og styrke kjøpers rettigheter, har ikke hatt den effekten som mange tydeligvis så for seg: - Ut fra rettspraksisen, kan det virke som om forventningene til det nye lovverket har vært for store, mener Råheim. Bruk tid Hennes beste råd til boligkjøperne er å bruke god tid på det som kan være ens livs største investering. Det er kanskje ikke så rart det blir problemer, når mange bruker kortere tid på å kjøpe leilighet enn å finne seg en ny bukse!- Ikke bli med på de villeste budrundene! De har lett for å bli preget av massesuggesjon. Vi tror det vil være en kjempefordel å få ned omsetningshastigheten i boligmarkedet, mener kontorsjefen i Forbrukerrådet.Mange boligeiere er dessuten misfornøyde med rørleggere, snekkere og andre fagfolk som leies inn. I løpet av fjerde kvartal i fjor registrerte Forbrukerrådet 26 prosent flere henvendelser om håndverkertjenester.Telenors omlegging av kabeltilbudet i Bergen og omegn, førte til en rekke misfornøyde henvendelser til Forbrukerrådet. Postens innføring av samlestativ for postkasser, har også bidratt til at tallet på klager er gått opp.