— Ikke ferie i utlandet i år.

— Båtferie her hjemme er trygt.

— Husker du sommeren i fjor?

Dette er tre utsagn Knut Tronstad har hørt mange ganger denne våren. Han er daglig leder hos bruktbåtmekleren Nautron AS.

Tendensen er ellers at de som er heltent på sjølivet, ønsker seg større og større farkoster. Det gir bruktmeklerne objekter å selge - og nybegynnerne muligheter til å komme seg litt rimeligere til sjøs.

Brukt innebærer alltid risiko for skjulte feil. Tronstad, som har 23 års fartstid i bruktbransjen, gir følgende trøst: - Nordmenn er flinke til å vedlikeholde båtene og det er sjelden vi opplever bevisste forsøk på lureri, sier Tronstad til Bergens Tidende.

— Det er helst feil på drivverk og motor som kan forårsake kostbare problem. Bruktbåtkjøperen bør be om å få kjøre båten hardt slik at det provoserer frem eventuelle svakheter på så vel oljetrykk og kjøling som kjøleskap og varmeapparat, råder Tronstad.

De fleste fritidsbåter i Norge er under 20 fot. Nautron AS er sjelden bort i båter som koster under 100.000 kroner. Forklaringen er enkel. Mekleren tar 15.000 kroner i minsteprovisjon.

Foreningslederen antar at meklerne har rundt 10-15 prosent av bruktsalget på større båter og rundt 40-50 prosent av salgene på båter som koster en million kroner eller mer.

Bruktkjøpere bør følge med i avisen, på nettet og i de rene annonsebladene for båter. Det gir ingen fullgod oversikt bare å spørre seg for hos mekleren.

Tronstad leder Norges Båtmeglerforening (BMF) som har 10 autoriserte medlemmer. De benytter standard kontrakter når båter skifter eiere.