Den offisielle designprofilen for Bergen – den fargeglade Brygge— og Håkonshall-silhuetten med flagrende bånd – er tatt i bruk av både kommunen, Bergen Næringsråd, Salgs- og Reklameforening og selvfølgelig Bergen Reiselivslag. De fire «eierne» av merket. Men de ser gjerne at det blir brukt i flest mulig sammenhenger, og det gjør Reiselivslaget nå en ekstra innsats for.

37 produkter

Ikke færre enn 37 produkter er lansert - fra slips og skjerf til tursekk og trillekoffert.

Pluss selvfølgelig sydvest og paraply. Paraplyen har teksten til Bergenssangen trykket på innsiden, og så finnes det som nevnt også en T-skjorte-utgave.

En lokal gren av det amerikanske firmaet HALO har utarbeidet og skal selge produktene, i første omgang til bedriftsmarkedet. Men den vanlige bergenser kan også utstyre seg med Bergen både foran og bak. Foreløpig selges produktene bare i Turistinformasjonen på Vågsallmenningen, men i løpet av våren kommer de også i en del butikker.

Fra topp til tå

— Formålet er selvfølgelig først og fremst å få brukt og formidlet Bergens profil som kulturby i størst mulig grad, gjøre den kjent og gjenkjennelig, sier turistsjef Ole Warberg. - Profilen kan brukes i mange sammenhenger: på bannere, busser, idrettsarrangementer, brosjyrer, bøker, kongress- og prosjektmateriell.

— Formål nummer to er å få Bergens-profilen finansiert. Det vi måtte tjene på salget av disse produktene, går til markedsføringen av Bergen. Det burde være en spore for bergenserne til å utstyre seg med både profilen og Bergenssangen fra topp til bortimot tå.

BERGEN FORAN OG BAK: Turistsjef Ole Warberg ser gjerne at bergensere, bedrifter og institusjoner utstyrer seg med Bergensprofilen på en eller annen måte.Reiselivslaget har sørget for at måtene allerede er ganske mange.
FOTO: ARNE NILSEN