Skandinavia, Tyskland, Frankrike, Sveits og Japan er de viktigste markedene for tannkosten Superbrush, som blir produsert i Bergen. Men i bergensbutikkene finner du den ikke.

I Norge er det bare apotek og tannleger som selger tannkosten. Årsaken er at de store kjedene nøyer seg med å ha Aquafresh og Jordan i hyllene.

— I dag får vi bare kjøpt to typer kaviar, majones og tannkoster i butikkene, sier daglig leder i Dentaco, Rolf Barman, oppgitt til Bergens Tidende.

— Norske gründere må sende gode produkter til utlandet for å få dem solgt. Det er ille.

Begeistret omtale

Hvert år produseres cirka 400.000 tannkoster på fabrikken i Kanalveien. Hele 85 prosent blir solgt utenfor landegrensene.

Det spesielle med den bergensproduserte tannkosten er at den enkelt og effektivt pusser tennene på tre sider - samtidig. Barman fikk oppfinnerprisen for Superbrush i 1992, og siden har både tannleger og forskere latt seg imponere av tannkosten.

— Jeg tror ikke noen andre har så mange uavhengige tester som oss, sier Barman, og peker på bordet foran oss.

Der ligger internasjonale forskningsrapporter, avisomtaler og forbrukertester som perler på en lang snor. Engelske Sunday Mirror kårer Superbrush til vinner i konkurranse med ni andre tannkosttyper, mens konkurrenten Observer Magazine karakteriserer den som «truly a tootbrush for health and convenience».

Ikke hylleplass til de små

Andre utklipp viser at både BBC Good Health og Telegraph Magazin anbefaler den norske tannkosten, til liks med tysk skoletannpleie og svensk tannhelse. Dessuten konkluderer en doktorgrad fra Humboldt-universitetet i Berlin med at Superbrush rengjør bedre og mer effektivt enn både Brauns elektriske tannkost og vanlige tannkoster.

Likevel er det så godt som umulig å få innpass i norske butikkjeder, til store frustrasjon for den erfarne tannlegen, oppfinneren, gründeren og tannhelsemisjonæren fra Bergen.

— Det er et problem at multinasjonale selskaper kjøper opp all plass i butikkhyllene. Når de store slåss, har vi små ingen sjanse. Nå er apotekene begynt på samme måte, sier Rolf Barmann, og legger tørt til:

— Du skal være flink for å finne opp et nytt produkt. Men for å få solgt det, skal du være genial.

Den vesle tannkost- og tannstikkefabrikken ønsker nå å satse på ny design, elektriske børster og markedsføring på Internet.

— Informasjonsteknologi er en veldig fordel for små bedrifter når det gjelder å nå ut til nye samarbeidspartnere, mener Barman.

PUSS SÅ FÅR DU EN SUSS: – Du skal være flink for å finne opp et nytt produkt. Men for å få solgt det, skal du være genial, mener oppfinner Rolf Barman, mannen bak Superbrush.
FOTO: HELGE SUNDE