I tider som dette med høy arbeidsledighet er det nødvendig å være oppfinnsom for å kunne etablere en levedyktig nisjebedrift! Endelig har jeg bestemt meg for hva som vil bli mitt satsingsområde som bedriftsleder. Jeg vil starte et reisebyrå som kun tar seg av reiseoppdrag for personer som med tilknytning til Løvebakken. Basert på god provisjon må dette være den mest gullkantede forretningsidé i Norge i dag. Kan hende blir mitt selskap en dag børsnotert? Ideen fikk jeg da jeg leste om de 14 toppbyråkratene som var på ukestur til Afrika — her sparer man ikke på skillingen, og det passer meg utmerket.

Mitt motto for markedsføringen blir selvsagt: Ut på tur - aldri sur. Det fine for meg og mitt reisebyrå er at kundene har ubegrensede midler til disposisjon. At representantene for den norske regjering som var i Afrika ikke ønsker å forklare hvorfor de reiste til Sør-Afrika og Angola bryr ikke jeg meg om - bare pengene strømmer inn på konto. På denne turen som ble arrangert av UD er det heller ingen som vet hvor stor regningen blir for skattebetalerne. Ifølge VG ble prisen minst 70.000 kroner pr. snute. Særlig safarien over to dager må ha vært meget lærerik! Når pressetalsmann Karsten Klepsvik i UD uttaler at det ikke er utarbeidet et budsjett for turen passer dette meg utmerket. En ting er sikkert: Oslo Redaktørforening vil jeg ikke ha som kunder. De brukte kun 10.000 kroner for en lignende studietur.

Snakk om smålighet!

BJØRG BANG