Etter å ha ventet i flere dager, slapp den 40 år gamle overstyrmannen fra Bømlo til i vitneboksen i Sunnhordland tingrett i dag. 40-åringen er fremdeles ansatt i HSD, som overstyrmann på "Vingtor". I likhet med sin tidligere kollega Sverre J. Hagland, tegnet heller ikke Skjetne et særlig flatterende bilde av sikkerhetskulturen i HSD.

Her er en punktvis oppsummering av kritikken.

  • Under den simulerte flåteøvelsen da "Sleipner" lå til land på Hanøytangen på Askøy, var ikke Skjetne til stede under selve forhalingen.

— Det betyr at du bare fikk med deg halvparten av det du skulle, undret aktor Eirik Stolt-Nielsen.

— Ja, det er riktig.

— Hva synes du om det nye flåtesystemet om bord i de nye hurtigbåtene?

— Det så ikke bra ut, og det var noe som ble mye diskutert blant de ansatte. Plasseringen var annerledes, og det var litt for mange detaljer du måtte ha oversikt over i en stresset situasjon.

— Ble dette fortalt videre til selskapet?

— Ja, det tror jeg. Men systemet var jo godkjent av myndighetene.

— Følte du deg trygg på at du kunne dette?

— Mja, jeg tror det var rimelig greit. Men en simulering ved kai er en ting, en krisesituasjon noe annet.

  • Kommunikasjonen mellom kapteiner og styrmenn på broen til HSD-fartøyer har på 90-tallet til tider vært meget mangelfull, ifølge Skjetne.

— Jeg vet at jeg ikke er den eneste som har reagert på dette. Jeg mener det ble sendt et brev til ledelsen om saken, forklarte han i retten i ettermiddag.

Da aktor kom konkret inn på ulykkeskvelden, skinte det igjennom at Skjetne mente kommunikasjonen da kunne vært bedre.

  • Det nye radarsystemet på "Sleipner" fikk Skjetne opplæring i på eget initiativ.

— Jeg gikk om bord i en av båtene i Leirvik på en fridag, og fulgte med opp til Stavanger, fortalte 40-åringen.

— Fikk du den nødvendige opplæringen?

— Ja, i standardfunksjonene. Men finessene lærte jeg ikke.

  • Heller ikke den nye kartmaskinen fikk Skjetne opplæring i.

— Ikke alarmfunksjonene, heller, spurte aktor.

— Nei.

  • Bølgebegrensningene på 1 meter var ukjent for Skjetne inntil høringen etter ulykken. Stopplengde og svingradius ble heller ikke opplyst.
I RETTEN: Olav Skjetne på vei til retten.
FOTO: OVE OLDERKJÆR