Onsdag er det meningen at «Midnatsol» skal hilses av «tvillingsøster» MS «Trollfjord» på sørgående hurtigrute, og FjordLines nye storferge MS «Fjord Norway». Det betyr mye vakker tonnasje på ett brett på Byfjorden.

Hurtigrutens seneste tilvekst kommer fra dåp i Hamburg. Her fikk hun — ingen overraskelse det - navnet «Midnatsol». Med en t, naturligvis. Som den fjerde midnattssolen i rekken av Troms Fylkes Dampskibsselskaps (TFDS) skip mellom Bergen og Kirkenes - på det som mange kaller «verdens vakreste sjøreise».

«Midnatsol» er det navnet som nå har gått lengst i Hurtigrutens 110 årige historie. Den første «Midnatsol» kom i 1910.

BTs medarbeider har benket seg i en av de mange flotte salongene om bord på den splitter nye «Midnatsol» med rederiets hurtigrutedirektør Arne Trengereid. Direktøren skulle nok gjerne sett at «Midnatsol» hadde seilt inn Samnangerfjorden til Tysse også på jomfruturen. Det ville vært litt av et stunt overfor sambygdingene.

Men Hardangerfjorden er ingen dårlig erstatning. Nå håper Trengereid at vestlandsfjorden vil vise seg fra en vakker side. Om bord finnes nemlig 300 europeiske turoperatører som smatter på kyst-Norge Det tegner bra for den tilstøtende sommersesong.

Kunstgalleri

Mens søsterskipet «Trollfjord» er ment å være et «vinterskip», forteller fargevalg og materialbruk høyt og lavt at «Midnatsol» priser sommeren. Livet om bord på hurtigruteskipet«Midnatsol» er ment å by passasjeren på en kombinasjon av spennende matopplevelser, en nærværende følelse av luksus, og like mye historie og kultur, mens vi skal gli gjennom mor Norges fascinerende og vekslende kystlandskap.

Når rederiet liker å kalle «Midnatsol» et flytende kunstgalleri, har de langt på vei sine ord i behold. Ifølge direktør Trengereid er det kjøpt moderne norsk og samisk kunst for over 5 millioner kroner på den nye cruiseren. Ikke før er du kommet inn i skipets lyse og tiltalende resepsjon, så trekkes blikket mot et enormt, fargesprakende kunstverk som preger det innvendige atriet fra dekk til dekk, mot lyset høyt der oppe. Bildet er signert Frans Widerberg, og kunstneren har selv kalt det «Midnattsol». Over alt ellers henger det kunst på veggene, og en tur fra dekk til dekk gir inntrykk av at det nye hurtigruteskipet antakelig må være en god ambassadør for norsk møbel- og interiørdesign. Lugarer, suiter, restaurant, barer, bibliotek og oppholdsrom - alt er planlagt og bygget med ett overordnet mål: de skiftende kystlandskaper vil alltid være kloss i «Midnatsol», selv badstuen. Mer vakker og variert utsikt enn den du vil kunne oppleve fra saunaen om bord i «Midnatsol» kan vi ikke tenke oss. Så får innsikten være en annen skål.

I medvind

I dag skal altså «Midnatsol» gli innover Hardangerfjorden, svippe innom Ulvik til lunsj, og siden fortsette til Ullensvang for å kaste glans over jubileumskonferansen til Reisemål Hardanger Fjord AS. Her er det meningen at norsk reiselivspolitikk skal settes under lupen, og etter at en statue av landets første «turistsjef», sokneprest Niels Hertzberg er avduket, fortsetter «Midnatsol til Bergen hvor den skal presenteres frem til søndag.

— 15. april settes skipet inn i ordinær hurtigrutetrafikk på kysten, og før dette gjennomfører vi to mini-cruise til Shetland og Orknøyene, forteller dir. Trengereid.

Ifølge Trengereid seiler Hurtigruten i medvind.

— I fjor økte Hurtigruten totalt sett passasjertallet. 540.000 reisende fraktet de 11 hurtigruteskipene, en vekst på 21 prosent, og årets prognose indikerer fortsatt vekst, 10 prosent i feriemarkedet og hele 35 prosent på kurs- og konferansemarkedet som er vår nye slager.

Likevel: Irak-krig og internasjonal stagnasjon i reiselivet må være en mørk sky som kommer til å henge over nye «Midnattsol» når hun seiler nordover om 14 dager.

Trengereid er likevel optimist:

-Vi har tro på den enorme modernisering og kvalitetsheving av flåten som nå er gjennomført vil gi oss ytterligere vekst. Tyskland er vårt viktigste utenlandsmarked, og veksten her kompenserer for bortfall av amerikanske turister. Her hjemme er vi i ferd med å rive ned myten om et dyrt cruise, og vi ser tydelig at stadig flere nordmenn velger å gjøre alvor av den gamle drømmen om å foreta en reise med Hurtigruten, sier dir. Trengereid i TFDS — et selskap som etter alt å dømme tas opp ved Oslo Børs om en måneds tid - som det første av hurtigruteselskapene.

ØYENFANGER: Frans Widerbergs fargesprakende «Midnattsol» preger inngangspartiet på det nye hurtigruteskipet.<p/>FOTO: HÅVARD BJELLAND