Aktor Eirik Stolt-Nielsen innledet sin utspørring i formiddag med å gå nærmere inn på opplæringen kaptein Hagland har fått på de ulike HSD-båtene. 56-åringen fortalte at han har vært til stede på tre kurs for navigatører på 90-tallet.

— Var du fornøyd med innholdet i disse kursene, undret Stolt-Nielsen.

— Vi kunne brukt mer tid på navigering i mørke, navigering generelt for så vidt.

Deretter gikk Stolt-Nielsen inn på redningsflåtene om bord i de nye vidunderbåtene til HSD.

Hagland sa han aldri hadde sett en slik flåte oppblåst, men at han en gang hadde sett et bilde av den.

— Fikk du opplæring i utsettelse av disse flåtene.

— Nei, vi fikk lite informasjon om flåtene.

Så penset aktor Stolt-Nielsen over på det tekniske utstyret om bord i nye "Draupner" - båten Hagland egentlig førte. Kapteinen listet opp en rekke tekniske ting som var forskjellig, og som han følte han ikke hadde tilstrekkelig opplæring i.

— At det var et menybasert datasystem på broen, var det helt nytt, undret aktor.

— Ja, det var det.

— Ble du gitt noen opplæring i dette?

— Nei.

— Men du skulle jo bruke det jo!

— Jeg brukte standardutstyret.

I går sa Hagland at han ble lovet et kurs på den nye kartmaskinen. Det fikk han aldri.

— Gjorde du noe selv for å dyktiggjøre deg?

— Jeg prøvde jo, men var redd for å miste hovedbildet.

— Følte det at det var noen sikkerhetsfunksjoner på radaren og elektroniske kart som du ikke kunne benytte deg av?

— Ja. På radaren var det for eksempel antikollisjonskurs lagt inn. Dersom vi nærmet oss et fast objekt, ville alarmen gå. Dette brukte jeg aldri, for da ville jo alarmen gått hver gang vi gikk inn og ut av Haugesund. Du måtte kunne dette systemet skikkelig for å bruke det.

— Hvordan kunne dette systemet brukes da?

— Vi kunne koblet det fra på vei ut fra Haugesund, og skrudd det på når vi nærmet oss Sletta.

— Kunne du gjøre dette.

— Nei.

— Var antikollisjonskursen en ny funksjon på de nye båtene?

— Ja, det mener jeg.

I RETTEN: Sverre J. Hagland i retten sammen med sin advokat Per Magne Strandborg.
FOTO: TOR HØVIK