Mjellem & Karlsen Verft på Laksevåg foretok en omfattende utstyrsgjennomgang og overhaling av motorer og gear. 15. oktober var arbeidet på det nærmeste ferdig da en mann som rengjorde et filter kom borti ledningen til styremekanismen for bunnventilen. Strømbruddet førte til at ventilen åpnet seg. Vannet strømmet inn, og det 3644 brutto-tonn store Panama-registrerte skipet sank i løpet av om lag 20 minutter.

Verken verft eller rederi ønsker å kommentere saken, men opplysninger Bergens Tidende sitter på viser at det var dette som førte til havariet.

Motor under vann

I to måneder lå skipet halvt nedsunket ved kai med akterenden på 25 meters dyp ved verftet. Bare baugen og litt av forskipet stakk opp over sjøflaten. Motorene lå akter, og var fullstendig under vann etter uhellet.

Spenningen var derfor stor da et RR-team med ingeniører og mekanikere ble sendt om bord 7. desember i fjor, dagen etter hevingen, forteller markedskoordinator Tone Lundekvam ved Rolls-Royce Engines-Bergen.

Teamet skulle forsøke å hindre at motorene ble utsatt for ytterligere påvirkning av sjøvann, samt forberede oppussing og reparasjoner.

Startet på første forsøk

Det ble foretatt inspeksjon, skylling, rensing, oljeskift og skifting av deler i det elektriske anlegget.

Den 8. desember — to dager etter hevingen – ble startknappen trykket inn på den første motoren. Den startet omgående, og gikk jevnt og trutt etter få minutter. De to andre motorene startet også på første forsøk.

— Gjett om det var en imponert gjeng med folk fra rederi, verft og forsikringsselskapet, sier Tone Lundekvam.

Motorene er bygget ved motorfabrikken på Hordvikneset. Med andre ord Rolls-Royce med betegnelsen Bergen BRG-6.

300 millioner

Oppgjørets time viser at det ble et dyrt uhell. Skipet kostet som nytt godt over 300 millioner kroner. Et tilsvarende skip i dag vil koste et sted mellom 400 og 500 millioner kroner, inkludert det svært avanserte seismikkutstyret om bord. M S «Geco Sapphire» var forsikret i et utenlandsk selskap, og det er nå rederiet og forsikringsselskapet som avgjør skipets videre skjebne. Men rederiet, Western Geophysical Company, regner med at skipet vil bli satt i stand igjen.

«VANNFAST»: Panama-registrerte MS «Geco Sapphire» lå to måneder under vann ved kai på Laksevåg, med motorrommet under vannflaten. Like fullt startet de på første forsøk etter at skipet var hevet.
ARKIVFOTO: HELGE SUNDE