Som en nyttårsgave fra Gaia settes nemlig bussbilletten her i byen opp med en krone, til tross for at antall passasjerer er gått opp. Dette skjer bare et halvt år etter at bussbilletten ble satt opp med en krone. Dette gjør at minsteprisen på bussen nå er 23 kroner.

Det er her viktig å presisere at denne prisen bare gjelder to soner. Skal du ta bussen en sone mer, er prisen hele 31 kroner, og skal du som meg ta bussen fire soner (Nordås-sentrum) må du ut med 38 kroner nå. Heldigvis er jeg for tiden student i Volda og slipper å tenke kollektivt, men når jeg har vært hjemme i julen, har jeg måttet punge ut med 38 kroner hver vei. Dette blir da 76 kroner for en 20-30 minutters busstur til sentrum. Det som er trist med disse prisene, er at vi brukere ikke får ha et ord med i laget i forbindelse med denne prisøkningen. Vi må bare forholde oss til at prisene går opp og med beskjed fra Gaia om at de må dekke pris— og lønnskostnadene.

Det irriterer meg derimot veldig når direktør i Gaia, Arne Buanes, sier i BT tredje januar at prisøkningen ikke er større enn at passasjerene kan leve med den. Selvsagt kan vi leve med den, men når det er minimum én takstøkning i året, blir det fort flere kroner, kjære Buanes. Når skal vi sette ned prisene med én krone? Jeg spør: Når skjedde dette sist?

I tillegg til pris- og lønnskostnader, planlegger busselskapet å sette opp elektriske billettautomater på de store bussholdeplassene som eksempelvis Nesttun. Det skal ifølge Gaia kutte ned på reisetiden på bussen. Men mitt spørsmål er: Hva vil slike automater koste? Tenk at de må repareres på grunn av feil og hærverk, det blir helt umulig å unngå. Hvor skal disse pengene komme fra? Jo da, det blir oss passasjerer som må godta flere takstøkninger. Jeg tror ikke folk er så sinnssykt opptatt av å komme fem minutter tidligere hjem. Jeg tror derimot at de er interessert i å ha billigere busser. Har den tanken i det hele tatt vært diskutert i Gaia den siste tiden?

Kollektivsituasjonen blir heller ikke bedre av at det nå skal komme gratisbusser i sentrum hvert 10. minutt. Dette er tilbud som skal komme for bilistene som ikke orker å parkere på Nøstet og ByGarasjen, for da må de gå så langt. Men har vi ikke bein å gå på da, folkens? Denne ordningen er for meg helt uforståelig med tanke på at man nå i en årrekke har prøvd å få folk til å ta bussen til sentrum. Nå skjer derimot det helt motsatte. Parkeringsselskapet har betalt Gaia for å kjøre gratisbuss til dem som kjører bil til sentrum. Kanskje jeg nå tolker feil, men dette føler jeg er invitasjon til at folk skal bruke bilen til sentrum. Hadde jeg hatt bil nå, hadde jeg i hvert fall følt det slik. Jeg avslutter derfor dette innlegget med oppfordre flere til å kjempe en kamp for billigere buss i Bergen, for nå er «kollektivbyen Bergen» på vei til å falle helt sammen.

Av Jørgen Eide,Bergen