RAGNHILD DAAE GJERTSEN

Flere dager den siste tiden har en annonse med overskrift «Hjemme/deltid» stått på trykk i Bergens Tidende. Ifølge annonsen kan man fylle konvolutter og tjene 3000 kroner i uken. Angel Hovden (38) har erfaring med denne type annonser.

— Du ringer og får beskjed om å sende 100 kroner og en frankert konvolutt. Da får du tilsendt informasjon og beskjed om å sende 200 kroner til Canada.

Det er om lag et år siden Angel Hovden fant en slik annonse i en avis i Bergen. Hun fulgte instruksjonene, men tjente aldri noen penger.

— Etter å ha sendt pengene fikk jeg bare reklame tilbake. Jeg tok kontakt med Forbrukerombudet. Da forsto jeg at jeg var blitt lurt, sier Hovden.

Da hun på nytt så en liknende annonse denne uken, tok Angel Hovden kontakt.

— Jeg er uføretrygdet og tenkte at å pakke konvolutter kunne være en passende jobb for meg. Da jeg ringte, forsto jeg at dette var det samme opplegget som sist. Jeg sendte derfor ingen penger.

Ulovlig pyramidespill

Magne Eek, seksjonssjef i Forbrukerombudet, har fått mange henvendelser knyttet til et canadisk selskap som kaller seg Jenmodane.

— Etter at man har sendt 200 kroner til Canada får man tilsendt materiell slik at man kan rykke inn annonser og drive reklame for firmaet på egen hånd. Vi har ikke klart å dokumentere at arbeidet innebærer det som står i annonsene. Det eneste som eventuelt pakkes i konvolutter er reklame for Jenmodane, forteller Eek.

Forbrukerombudet har sporet dette selskapet til en danske bosatt i Canada. Han skal ha opprettet selskapet med tanke på det danske markedet. Fenomenet har imidlertid også vært kjent i Norge gjennom store deler av 1990-tallet. Ifølge Eek har Økokrim uttalt at foretaket er å anse som et ulovlig pyramidespill etter Lotteriloven.

— Forbrukerombudet har også uttalt at firmaet har operert i strid med bestemmelsen om villedende reklame. Det er ikke dokumentasjon for at du kan tjene det som blir lovet i annonsen, samt at det ikke går klart nok frem i annonsene hva arbeidet går ut på, sier Eek.

Advarer

Forbrukerombudet har fått et fåtall henvendelser i forbindelse med slike annonser. Dersom problemet er økende vurderer Forbrukerombudet å anmode annonseavdelingene i avisene om å drive strengere kontroll med annonsene som kommer på trykk. Det er uansett Forbrukerombudet som har ansvar for å påse at ulovlig markedsføring ikke forekommer.

Birthe Solum er salgssjef i annonseavdelingen i Bergens Tidende.

— Vi kan ikke ha en iboende skepsis til alle annonser som kommer inn. Ser annonsen seriøs ut, så kommer den på trykk, forteller Solum.

Angel Hovden synes det er utrolig frekt at folk forsøker å lure arbeidssøkende ved å friste med slike jobber.

— Slikt burde ikke stå på trykk i avisen. Hvem er det som har samvittighet til å sette inn slike annonser? spør hun.

Magne Eek i Forbrukerombudet anbefaler folk å tenke seg om to ganger før de slår til på en slik annonse.

— Jeg vil advare mot annonser som krever at det sendes pengebeløp på forskudd, dersom det ikke blir sagt helt klart hva pengene skal brukes til.