Jeg vet ikke hvem av oss som er den krakilske, jeg, når hun tyr til slikt lavmål for å beskrive de som er uenig med seg. Da er det forresten mange krakilske i denne byen ...

Hun viser videre til en meningsmåling i BT som visstnok fortalte at ca. halvparten av bergenserne er for en bybane. De målingene jeg har sett viser imidlertid at 60-70 prosent er mot bybanen! Dessuten bør hun ta seg en tur ut og snakke med folk, og bør da gå lenger enn Torgalmenningen og områdene der SVs «busserull— og fotformskobrigade» befinner seg. (Huff da, nå tyr jeg visst til lavmål jeg også...) Dra ut der hvor folk bor, i Åsane, Loddefjord, Fana, Fyllingsdalen osv., og hør hvor mange der som ønsker seg en bybane, eller hvor mange som er interessert i å måtte betale for bygging og drift av dette vanviddet. Tror ikke Hamre at en av grunnene til at Høyre og Frp ligger an til flertall skyldes bergensernes motstand mot bybanen?

Nå får vi jo stadig høre fra byrådshold at det ikke skal brukes penger til bybanen av kommunale midler. Men, dette løftet er nok ikke mer verdt enn løftet som ble gitt om at bompengeringen skulle stå i 15 år, og vil nok fort være glemt når de ser at dette ikke «går rundt»! Noen politikere (tilhengere av bybanen) har i det siste også prestert å si at det ikke vil nytte med busser i stedet for bane, fordi det ikke vil være «plass til alle bussene i byen». Alvorlig talt da! Alle bussene skal vel ikke befinne seg i byen samtidig heller?! Det er omtrent slik busstrafikken drives i dag det, etter «ketchupprinsippet» – der du venter en evighet på en buss og når det kommer en, så kommer det en hel haug. Dette er nok sikkert også en grunn til at mange ikke bruker buss i dag. Å bygge ut veiene, lage plass til kollektivtrafikken, la den få forkjørsrett og øke avgangshyppigheten og senke prisene må vel være et soleklart bedre alternativ enn å hive vekk penger på noe så usikkert som dette vanviddsprosjektet er.

Hamre messer videre om hvor flott dette skal bli; om banen som skal føres videre til alle bydeler, om at den skal være punktlig og gå hvert 5.-10. minutt, og om matebusser som skal sørge for at vi kommer fra stasjonen til der vi bor. Du verden så bra da! Men tror hun på dette? Er det noen som tror på dette i det hele tatt? Hvorfor får man ikke til punktlige og hyppige bussavganger i dag da, når det skal bli «så lett» å få dette til når bybanen (forhåpentligvis ikke) kommer? Det hun selvsagt ikke sier noe om, og som bybanetilhengerne ikke pleier å gjøre, er prisen og hvem/hvordan den skal betales. Bergenserne har også sagt klart fra om at noe mer bompenger er de ikke interessert i å betale. Til slutt oppfordrer Hamre oss til å lese et innlegg for bybanen, skrevet av Gunnar Staalesen. Staalesen er en dyktig forfatter, men jeg forstår ikke helt hvorfor akkurat hans innlegg skal «omvende» motstanderne av vanviddet til å bli tilhengere. Hans innlegg må vel bare regnes som en mening blant mange. Men, jeg får vel slutte av, før jeg blir noe «helt vanvittig krakilsk».

Svein Erik Gjelseng, Fyllingsdalen