Det vil si en del tusenlapper på skatteseddelen og ca dobbelt opp i forsikringspremie på hus, bil og båt, til sammen ca. 25.000 kroner pr. år.

De som egentlig skulle betalt dette, slipper stort sett unna. Det vil si: Produsent, grossist, detaljist og forbruker betaler bare en brøkdel av skadevirkningene av alkoholen. De ca. 70 milliarder alkoholen koster Norge, skulle i langt større grad vært belastet først og fremst de som drikker. Men også produsenten burde bli pålagt en langt større avgift til staten enn i dag. Det er så populært med miljøavgifter for tiden, skulle ikke det her vært en miljøavgift på 50 prosent på alle ledd? Det finnes ikke større miljøskade enn ved alkohol. Langt de fleste ulykker på sjø og land skyldes alkohol og den fulle person som var årsaken slipper i de aller fleste tilfeller fra det med en passende bot. Når en full skipper eller styrmann kjører en lastet 200.000-tonns tankbåt på grunn, så blir de neppe tatt for promille. De milliarder havariet koster må forsikringsselskap, ansvarlige myndigheter i grunnstøtingsområdet betale, men det koster også rederiet en god slump penger. Navigatøren drakk seg full på avgiftsfri alkohol og slipper stort sett fra det hele med en bot for uaktsom navigering.

Det samme kan en vel stort sett si om den fulle bilfører som dreper og skader medtrafikanter, eller voldsforbryteren og morderen som i fylla volder skade for millionbeløp. Det koster å ha flere tusen nordmenn i rullestol! Det koster milliardbeløp å drive endeløse rettssaker i alkoholens kjølvann. Skulle ikke da produsenten, grossisten, detaljisten og forbrukeren i langt større grad betale dette? Nå må vi protestere og si ifra til de lovgivende myndigheter at dette må de ta tak i og få en ende på. Når noen enda til tjener penger på alkohol som skader og forvolder så mye ondt blant Guds skaperverk, da må det være noe riv ruskende galt. Nå kom «rusisen» i tillegg! Måtte den bli så dyr at den ikke kom opp av fryseren!