Tor Erik van der Linden og Ossie Nordgreen importerer halvparten av det bergenserne skal sende til værs i kveld. I går var årets store stressdag, med melding om tomme utsalgssteder, snart her, snart der. Fyrverkeri er en ekstrem «ferskvare», det nytter ikke å levere en gang i neste uke ...

Van der Linden og Nordgreen driver firmaet Tuwinor og skaffer fyrverkeri fra Kina. Selv om omsetningen på 7,5 millioner kroner stort sett går til værs på et par timer rundt midnatt, er import av fyrverkeri helårsjobb. De to bestemmer det meste av hvordan himmelen over Bergen skal se ut ved midnatt. Det er et oppdrag de tar alvorlig.

Tester om våren

— Allerede i mai er vi et par uker i Kina for å teste varene. Da koser vi oss og sender opp fyrverkeriprøver hver kveld. Veldig kjekt, sier van der Linden.

I løpet av dette oppholdet bestemmer de to seg for hva som skal bestilles fra fabrikkene. Kineserne presenterer sine nyheter, og nordmennene bidrar med ideer og forslag til nye produkter.

I august/september er det på tide med en ny tur til Kina. Da er varene ferdig produsert, og Tuwinor-karene må kontrollere at de virker. Ganske fargerikt det også, naturligvis. Når varene er kommet til Norge, er det Direktoratet for brann- og el-sikkerhet sin tur til å teste fyrverkeriet for å sjekke om det tilfredsstiller Norsk standard.

I januar kommer en representant for den kinesiske fabrikken til Bergen for å diskutere erfaringene fra nyttårsaften.

Batterier best

Det er de tradisjonelle familiepakkene det går mest av. Men effektbatteriene blir mer og mer populære.

— Det synes vi er fint. Det er trygt og sikkert fyrverkeri. Men også her må bruksanvisningen følges. Batteriene står på bakken, og styrer seg selv, har mange varierte effekter og fyker ikke mer enn 30-40 meter til værs. De største rakettene må 120 meter opp i luften for at de mest langvarige effektene skal få tid til å slukne før restene når bakken. Hvis en rakett er ute av kurs, kan konsekvensene bli ubehagelige, sier van der Linden.

— Hva skal du sende opp selv?

— Vet ikke ennå. Det fineste hadde jo vært om vi var helt tomme. Men hvis det ligger igjen et batteri, blir det vel til at jeg fyrer det opp ...

Trendy

Kollega Nordgreen sier at trenden blant kundene går mot dyrere effekter. Og rakettene skal drønne skikkelig. Det skal helst være gull og sølvfarger som henger lenge på nattehimmelen. Raketter deles inn i tre klasser, der de enkleste og billigste freser til værs og eksploderer med fargeløst lys. I midtsjiktet er fargene rødt og grønt, blått kommer mer og mer. I den dyreste klassen er de kompliserte rakettene, gull og sølvfarge er hottest, og det skal gjerne være spesielle former. Palmer og peonblomst er populære og utfordrende å lage. Det store i rå er racerbiler.

— Racerbiler som kjører frem og tilbake og eksploderer til slutt er utrolig populære blant de yngste. Derfor er det også ren priskrig på disse produktene. Vi presiserer at det er atten års aldersgrense for å bruke fyrverkeri. Vi er jo klar over at del foreldre lar ungene fyre av disse småtingene selv. Men da er det i hvert fall uhyre viktig at foreldrene eller andre voksne passer på. Dette må tas alvorlig. Tankeløshet kan ha stygge konsekvenser, sier Nordgreen.

Støtt opp batteriene

Han understreker at det er helt nødvendig at folk leser bruksanvisningen og holder seg til den. Ettersom batteriene blir flere og flere, er Nordgreen også opptatt av at folk støtter opp batteriene slik at de ikke kan velte. Da kommer sterke krefter ut av kontroll, og et veltet batteri kan skade dem som kommer i skuddlinjen.

Det kan finnes feilprodusert fyrverkeri, som med alle andre varer. Det gjør det ekstra nødvendig å bruke vettet når sakene skal fyres av. Respekter sikkerhetsavstanden, gjør tingene riktig og risikoen for skader er minimal, sier Nordgreen.

ETTERFYLLING: Innspurten foran nyttårsfeiringen er hektisk for fyrverkeriimportør Ossie Nordgreen. Han leverer nye forsyninger til Wergeland Bygg Sport & Jernvarer på Minde. <p/>Foto: ØRJAN DEISZ