Havneavisen har omtalt Nor-Cargo Bergenskes manglende vilje til å investere i ny godsterminal i Nøstebukten.

— Det er helt forferdelig at vi får skylden. Vi ønsker oss bare mest mulig aktivitet på havnen, sier truckfører Dag-Helge Valland.

Utbygging i stå

Truckene svermer som illsinte veps på Frieleneskaien. Fire losse- og lastearbeidere jobber i et voldsomt tempo med å laste With Junior som seiler for Nor-Cargo Shipping. Rederiet hadde helst sett at deres egne ansatte fikk utføre mer av arbeidet. Det blir for dyrt med havnearbeidere.

I januar skulle arbeidet med godsterminal for Nor-Cargo Bergenske og passasjer- og godsterminal for hurtigruten tatt til i Nøstebukten, men ingen kontrakter er undertegnet. Det haster med en avklaring.

Nor-Cargo Bergenske har fått kalde føtter. De sammenlikner vilkårene i Bergen med det rederier oppnår på Coast Center Base (CCB) på Ågotnes. Det kommer ikke ut til Bergens fordel. Monopol

— Vi kan komme til å etablere oss på Ågotnes med godsterminalen vår. Rederiene Sea-Cargo og Nor-Cargo Shipping som vi er agenter for, oppnår mye bedre vilkår der ute, sier administrerende direktør i Nor-Cargo Bergenske, Jan Andersen.

I Bergen har havnearbeiderne tariffestet monopol på å drive laste- og lossearbeid om bord i skipene. Det er derfor rederiene må engasjere norske havnearbeidere med norske lønninger.

På Ågotnes slipper rederiene langt billigere unna, selv om de ansatte på basen er organisert i LO-forbundet NOPEF:

— Rederiene kan selv bestille og bestemme i hvilken grad man ønsker folk om bord, noe som selvsagt påvirker kostnadene for anløpet, sier Andersen.

Delikat LO-konflikt

Havnearbeiderne har vært lite villige til å jenke seg. Et halvt år med møter og forhandlinger har ikke ført frem.

De 23 medlemmene i Bergen Losse- og Lastearbeideres forening er meget oppbrakt over at LO-medlemmer ansatt ved CCB uthuler deres monopol.

LO i Bergen og Omland har involvert seg i saken.

— Vi mener det er svært uheldig at LO-organiserte i transportarbeiderforbundet og NOPEF står mot hverandre i denne saken. Vi er ikke tjent med at et forbund undergraver interessene til et annet, sier leder for LO i Bergen og Omland Torbjørn Reigstad.

Irriter på Nor-Cargo

LO ønsker å avklare situasjonen, mellom forbundene, og LO-leder Gerd Liv Valle er engasjert. LO er og forbitret over Nor-Cargo Bergenske. Da LO drev lobbyvirksomhet for en omfattende havneutbygging, var Nor-Cargos ønsker et viktig argument.

— Nor-Cargo Bergenske bidrar til å undergrave faglige rettigheter og løper fra sine tidligere løfter om å bygge ut på Bergen Havn, sier LO-sekretær Per Rune Henriksen.

Nor-Cargo-direktør Jan Andersen føler ikke noe moralsk ansvar.

— Vi er i en tvangssituasjon. Rederiene gjør som de vil, og vi må bygge terminal på Ågotnes dersom rederiene etablerer seg der. Men jeg håper vi kan forhandle oss frem til en god løsning. For vi ønsker aller helst å være i Bergen.

SNART STOPP: På kaifronten mot nord avslutter entreprenøren arbeidet med ny kai. Men gods- og passasjerterminalen til Hurtigruten, som skal ligge på kaien henger i en tynn tråd.
FOTO: KNUT STRAND