— Vi bytter til selvrettende flåter som passasjerene kan entre tørrskodd, sier administrerende direktør Per Atle Tellnes i HSD Sjø.

Beslutningen er foranlediget av at en flåtetest med M/S «Draupner», «Sleipner» s søsterskip, nylig gikk feil. To av tre flåter endte opp ned i sjøen etter å ha blitt løst ut.

M/S «Draupner» vil bli liggende til kai inntil det nåværende flåtesystemet er byttet ut. Det tar trolig et par måneder.

I tur og orden vil deretter hurtigbåtene «Vingtor», «Tjelden», «Tyrving», «Tedno» og «Beinveien» få nye, selvrettende flåter og evakueringssklier.

— Dette er en investering som vil koste oss 10 millioner kroner, men vi gjør det for å få plass det sikreste som finnes i markedet, sier Per Atle Tellnes.

HSDs ferger og øvrige hurtigbåter vil bli utstyrt med flåter som kan brukes begge veier.