— Det er riktig at den innleide båten faktisk ikke er rask nok til å holde rutetabellen. Og vi ble med brevet fra turistlederen i Ullensvang, klar over at Kinsarvik noen gang ble passert uten at båten la til der. Her er det mannskapet som praktiserte feil. Dette har vi nå tatt fatt i, og det skjer ikke lenger. Så dette har ingenting med HSD sin rutepolicy å gjøre, sier informasjonssjef i selskapet Arild Sondre Sekse.Kaptein Dag Kenneth Marholm om bord på den omtalte snøggbåten, «Aurland II», mener saken er meget sterkt overdrevet.- Det er ikke noe uvanlig fenomen at hurtigbåter passerer stoppesteder når det ikke står folk på kaien. En bussjåfør stopper da heller ikke på et busstopp, hvis det ikke står folk der, sier kapteinen.- Men som uvitende turist regner du kanskje med at en hurtigbåt faktisk legger til på de stedene som er oppgitt i ruten?- I Kinsarvik er dette ikke noe praktisk problem i det hele tatt. Vi har full oversikt over om det står passasjerer på kaien, og vi kjører selvfølgelig ikke forbi når vi ser noen der.- Og disse turistene som ble stående igjen.?- Ja, det har hendt to ganger. Men de hadde altså ikke klart å komme seg ned på kaien.- Problemet er at det knapt finnes turister i Hardanger. Etter dette brevet og bråket har vi lagt til i Kinsarvik hver eneste gang. Og statistikken vår viser at siden 9. juli har ikke en eneste passasjer kommet på i Kinsarvik.. Kun to passasjerer er satt av der, sier kaptein Marholm.