Applausen sto i taket da informasjonssjef Janne Vangen Solheim i Janusfabrikken, for anledningen pent antrukket, i går mottok Sunniva-prisen under Bergen Næringsråd sin årlige julelunsj.

Prisen deles hvert år ut til en «lovende kvinnelig leder». Den er ment som en oppmuntring til en kvinne som er kommet godt i vei med sin karriere, men som har potensial til å «vokse» videre.

Selvoppnevnt uropatrulje

— Jeg er uropatruljen på fabrikken, sier Solheim og ler høyt.

— Jeg finner på veldig mye på jobben. Min oppgave er først og fremst å være kreativ og å være et bindeledd mellom markedet og de som jobber i fabrikken.

Kjærlighet og moro på jobb

— Janus er så mye mer enn en vanlig jobb. Det er en livsstil. Derfor har jeg noen ganger møtt i pyjamasen, ler Janne.

Hennes filosofi er at engasjement i ledelsen vil smitte over på de ansatte. Og hun tror kjærlighet, tro og kultur leder til salg.

Fabrikklederen, som blant annet lager fest for de ansatte hver måned, har foruten å være førskolelærer og studert på Kjøpmannsinstituttet, jobbet som journalist.

Sjefens datter

Undertøysfabrikken er flere ganger omtalt som «kjerringa mot strømmen». De er en av de få industribedriftene som klarer å produsere med overskudd i et høykostland som Norge.

Faren til Janne Vangen Solheim, Vebjørn Vangen, overtok fabrikken sammen med sin kompanjong Harald Flatabø i 1992, etter lang fartstid som ansatte i fabrikken.

Janne begynte å jobbe så smått i butikkutsalget da hun hadde morspermisjon i 2000. Mellom stabler av undertøy ble kjærligheten til fabrikken hun hadde som barn vekket til live igjen. Siden har hun blitt.

Les mer om Janne Vangen Solheim i Bergens Tidendes papirutgave på lørdag

FARGERIK BEDRIFTSLEDER: Iformasjonssjef Janne Vangen Solheim i undertøysfabrikken Janus snakker om kjærlighet, tro og kultur når hun skal forklare hvorfor de selger så mye underbukser. I går mottok hun Bergen Næringsråd sin Sunniva-pris.
Arne Nilsen