Prisen ble tildelt på Norshippingmessen på Lillestrøm torsdag. Det er Nordens største shippingtidsskrift, Skipsrevyen i Bergen, som står bak utmerkelsen. Prisen ble overrakt av næringsminister Ansgar Gabrielsen.

— Dette er en stor anerkjennelse av Flekkefjord Slipp & Maskinfabrikk og vi er stolte over utmerkelsen og suksessen, sier styreformann Torleif M. Hauge.

— Gjennom byggingen av MS «G.O. Sars» har vi vist at norske verft ligger helt i teten når det gjelder utvikling av fremtidsfartøyer, sier Hauge.

Verftet i Flekkefjord har levert alle forskningsskip som er bygget i Norge de siste årene, en posisjon som Mjellem & Karlsen hadde i mange år i perioden midten av 1950-årene og frem til 70/80-årene.

Skipsrevyen har tidligere delt ut prisen for årets skip seks ganger. Det startet i 1997 med kjemikalietankeren MT «Bow Faith» til Odfjell ASA i Bergen. I 1998 var det MS «Pasiphae», en cruiseferge til et gresk rederi, bygget ved Fosen Mek Verksteder. I 1999 var det seismikkskipet MS «Geco Eagle» (Panama) som Mjellem & Karlsen i Bergen leverte til WesternGecon AS. I 2000 var det bilfergen MF «Glutra» som Møre og Romsdal Fylkesbaatar overtok fra Langsten Slip & Båtbyggeri. I 2001 var det luksuscruiseren MS «The World», bygget ved Fosen Mek. Verksteder, mens det i 2002 var kystvaktskipet «Svalbard» fra Langsten.

ÅRETS SKIP: MS «G.O. Sars» av Bergen, bygget i Flekkefjord.

ARKIVFOTO: ARNE NILSEN