GAIA, vårt kjære lokale busselskap, er også blitt med på Ole Blues-lasset. I hvert fall er det inntrykket som gis dersom en ser de helsides annonsene med tilbud om billig transport til Ole Blues-arrangementene. Bare 19 kroner for en billett. At svært mange av konsertene foregår på nattetider med tilsvarende nesten tredobbel pris på nattbussene hjem unngår man beleilig å nevne. Men det er egentlig ikke det som er poenget mitt. Gaia er nemlig ingen kultursponsor slik de forsøker å gi inntrykk av via annonsene sine. For vi vet at busselskapet også har planlagt en liknende markedsføring i forbindelse med Festspillene og Nattjazz. Gaia er gratispassasjer. De forsøker å snike på «bussen» uten å løse billett. Selskapet utnytter goodwillen og det positive innholdet som Ole Blues og andre kulturarrangører skaper ved en utstrakt grad av idealistisk arbeid gjennom mange år. Men de er ikke villige til å betale prisen slik som sponsorene gjør. Blir du tatt for å snike på Gaia sine busser, vanker det en bot som svir. Men kultursniking straffes dessverre ikke på samme måten. Under Quartfestivalen i Kristiansand er det et problem for festivalen at det lokale næringslivet forsøker å sko seg så godt de kan, uten å gi noe tilbake. Til nå har heldigvis det bergenske næringsliv fremstått som genuine samarbeidspartnere for kulturlivet her i byen. Til gjensidig nytte for begge parter. Forhåpentlig forstår Gaia også etter hvert at det er slik det bør gjøres. Være med å trekke lasset slik den renhårige delen av næringslivet gjør. På sikt vil det garantert lønne seg for omdømmet. Ellers ender det med at jeg setter privatbilen igjen hjemme og begynner å snike på bussen i ren protest.

BLUESFRI SONE pleide Hulen å reklamere med før om årene under Ole Blues-festivalen. Den tabben gjør de ikke lenger. For etter hvert som Ole Blues stadig har utvidet både spennvidde og repertoar, blir det mer og mer tydelig at i månedsskiftet april/mai forsøker du ikke med noe alternativ til Ole Blues. I stedet tuter du med ulvene som er ute og prøver å komme inn under Ole Blues-paraplyen på et eller annet vis. Selv om det strengt tatt ikke er noe renhårig Ole Blues-arrangement som står på plakaten. Morgendagens utsolgte konsert med svenske Hellacopters skulle opprinnelig vært arrangert i mars. Så fikk vokalisten i bandet tilbud om å være med på en gjenforeningskonsert i London med det legendariske amerikanske syttitallsbandet MC5. Norgesturneen måtte flyttes, og brått var Hellacopters-konserten blitt en Ole Blues-konsert. Egentlig en streit Hule-greie, men hvorfor si nei til å bli innbefattet i det store markedsføringsapparatet som Ole Blues innbefatter. Og for festivalen var det selvsagt kjekt med enda et godt navn i programmet. Fredagens konsert med Ricochets i Hulen kom aldri så langt. Resultatet? Ikke så verst publikumsfremmøte tross alt, men som begivenhet forsvant den totalt i all hurlumheien omkring Ole Blues-åpningshelgen. Mye fordi Ricochetskonserten ikke var noe Ole Blues-arrangement. Neste vår blir det Bylarm i Bergen med tilsvarende stor tilstrømning til byens konsertsteder på kveldstid. Vel å merke på de klubbene som inngår i Bylarm. All erfaring tilsier at konserter som ikke er en del av selve festivalen vil få null oppmerksomhet. Og da er det bedre å utsette til uken etter.