Dette oppsummerer Flatland som nesten full frifinnelse. Saken kan fremdeles ankes av begge parter.

Det jeg reagerer på, er at denne tv-kjendisen får gå rett fra rettssalen til studio og kommentere både dommen og saken mot seg selv uten å møte annet enn flåsete kommentarer om hyggeopphold i fengsel, råkjøring og fest.

Hvis dette innslaget går upåtalt hen, melder jeg pass. Det får være grense for å gi kjendiser kritikkløs særb e handling.

Hvem har skylden — eller æren - for at NRK feier TV 2 av banen på fredagskvelden? Informasjonsdirektør i TV 2, Rune Indrøy, mener at det er TV 2 som er årsak til at konkurrenten gjør det så strålende godt: NRK legger sitt programskjema konsekvent slik at de starter fem minutter før TV 2. Tyvstart med andre ord.

Debatten startet da TV 2 tydeligvis erkjente nederlaget og gjorde noe som likner en panikkhandling. De to siste ukene har seertallene for deres nysatsing «Tommys popshow» med Tommy Steine, blitt halvert og ligger rundt 260.000. Nå flyttes Steines program frem og bytter plass med «Hotel Cæsar».

Fredagskvelden er blitt et mareritt for TV 2. Etter at valgkampen var over, har NRK tatt over med en miks som har sikret rundt en million seere hele kvelden. Fra Dagsrevyen til «Six feet under» går av luften, er det NRK som er størst.

TV 2 hadde vurdert det slik at seerne kanskje var lei av å se de samme programmene år etter år.

Der tok de feil, ingen vet bedre enn TV 2 at det tar tid å bygge opp sukse s ser. Fjernsyn er vaner.

De første sendingene med Jon Almås som programleder i «Nytt på nytt» høsten 1999 var på grensen til det pinlig dårlige. Almås var usikker, stiv og ubehjelpelig foran kamera. I stedet for å droppe programmet, satte NRK inn flere ressurser og styrket redaksjonen, programmet ble flyttet fra søndager til fredager midt i sesongen.

Det har gitt 741.000 flere seere fra første sesong, i vår hadde programmet 1.148.000 seere.

Første sesong med «Beat for beat» høsten 1999 hadde 783.000 seere i gjennomsnitt, mot 1.148.000 forrige sesong. Første sesong «Først & sist» høsten 1998 hadde 509.000 seere i snitt, mot 1.145.000 forrige sesong.

Lokomotivene som drar hele suksessen for NRK på fredagskvelden, er to programmer som ligger fjellstøtt i folkets tv-vaner: «Norge Rundt» og «Detektimen», programmer som har vært med i NRK sendeskjema fra før fargefjernsynets tid.

Problemet er at begge kanaler er for like i sitt tilbud, konkurranser, nyheter, show og serier ligger side om side på de to kanalene. I slike situasjoner velger seerne et de er vant til, da vinner NRK.

TV 2 kan kunsten å bygge suksesser med tålmodighet: både «Syv søstre», «Mot i brøstet» og «Hotel Cæsar» vitner om det.

Den grunnleggende debatten er ikke seertall og sendetid: det er og blir in n holdet!

Og der imponerer verken NRK eller TV 2 med særlig vilje og evne til å våge noe nytt. Det går i trygge internasjonale format. «Gullrekken» er ikke original norsk, det er importerte fjernsynsformat i norsk drakt.