HARALD VEDÅ

— Det er for galt at barn under 16 år må betale mer for månedskort på bussen enn ungdom og studenter! sier mor Annette Rosvold (32). – Om ikke politikerne vil gi barna gratis skolebuss, så la oss i det minste få kjøpe busskort der pris og alder henger sammen, legger hun til.

Rosvold bor mindre enn 3,5 kilometer fra Rothaugen skole. Derfor koster skolebussen 400 kroner pr. barn pr. måned. Datteren Carina (13) reiser i tillegg så mye i fritiden at selv med halv pris på enkeltbilletter, lønner det seg å kjøpe månedskort for voksne over to soner til 630 kroner.

Ingen rabatt

Ifølge rabattreglene får ungdom mellom 16 og 19 år ungdomskort til 360 kroner pr. måned. Da kan de reise hvor de vil når du vil innenfor et angitt område.

Studenter over 20 år får 35 prosent rabatt på periodekort for voksne.

Barn under 16 år må imidlertid betale samme pris for periodekort som voksne, selv om de får enkeltbilletter til halv pris.

— Ikke nok med at vi betaler 400 kroner for skoleskyss, men at barn heller ikke kan kjøpe månedskort til halv pris av voksen takst er helt latterlig, sier Annette Rosvold.

Hun sendte for tre uker siden brev om saken til ni politiske partier i Bergen, men har ennå ikke mottatt svar.

Full uenighet

— Jeg har stor forståelse for problemet, men vi er ikke rett adresse for kritikken. Dette er et politisk og fylkeskommunalt ansvar, sier Idar Sylta, divisjonssjef for rutetrafikk i Gaia Trafikk.

Samferdselspolitisk talsmann for Arbeiderpartiet i Bergen sier at dette er et misforhold som politikerne blir nødt til å se på.

— De yngste har ofte like stort reisebehov som eldre ungdommer. Jeg lover at vi skal se på problemet, sier Arne Jacobsen.

— Og når vil det skje?

— I løpet av et par høstmåneder. Så sant det er mulig tror jeg vi allerede fra nyttår kan få til en endring, håper Jacobsen.

Roger Iversen, som er fraksjonsleder for Høyres gruppe i komité for miljø og samferdsel i fylkestinget, samt gruppesekretær for Høyres bystyregruppe i Bergen, er mer skeptisk:

— Problemet er en utrolig mangel på penger til kollektivtransport. Derfor vil vi i denne omgang bare forsøke å hindre at billettprisene generelt sett skal stige. Det er etter hva jeg forstår også den prioriteringen de andre partiene har valgt.