Setter du 200 hestekrefter på en 25 fots gummibåt, skal det ikke mye til for å forstå at det går styggfort, nærmere bestemt 50 knop. For uinnvidde landkrabber tilsvarer det over 90 kilometer i timen. Det er kanskje ikke helt galt når veien heter E16, men denne er bedre kjent som Nordsjøen. Vi er blitt advart på forhånd mot fare for gangsperre og mørbanking.

Vi blir hentet på Solsvik kai i Øygarden. Denne dagen bærer kaien sitt navn fortjent. Temperaturen er sommerlig, solen står høyt og sjøen ligger like stille som snerk. Vi begynner å føle oss noe kjepphøye i forhold til denne havraftingen som skal være så skummel. Etter en kort tur er vi ute i åpent hav. Mellom oss og Shetland ligger flere kubikkmeter vann enn vi har lyst til å tenke på, og det er ikke varmere enn 12-13 grader. Svømmetur frister ikke nevneverdig.

Opptil åtte meter bølger

— Det optimale er når bølgene er to-tre meter høye og skumsprøyten står hvitt. Da får vi noen heftige lufteturer og full valuta for pengene, sier Kennet Nilsen. Den daglige lederen i KTV er noe misfornøyd med dagens bølgehøyde. Firmaet arrangerer havrafting og liknende aktiviteter for modige menn og kvinner.

I egenreklamen heter det at «Sjøsyken er det siste du vil få problemer med». I håp om bekreftelse på at dette slett ikke er noe å ta på vei for spør vi båtføreren om han selv noen gang har vært redd:

— Ja, det ville være løgn å si noe annet, sier Bjørn Erik Bjerk.

— Første gang vi prøvde båten var det midt i januar, sludd i været og bølgehøyden var over åtte meter. Vi traff skjevt, landet på siden og falt i sjøen. Da fikk vi prøvd overlevingsdraktene. De fungerte de, tilføyer Kennet Nilsen.

G-krefter og størknete glis

Idet de 200 hestekreftene gires opp i galopp forstår vi hvorfor vi blir bedt om å stå i båten. Du skal være godt polstret på bakenden for ikke å bli full av blåmerker av denne opplevelsen om du sitter.

Vi griper tak i en polstret bøyle og registrerer i sidesynet at knokene fort blir hvite når du holder deg fast for ditt bare liv. Det føles i hvert fall slik. Kneet mitt dunker inn i noe av hard plast som jeg ikke har tid til å kikke nærmere på ettersom forberedelsen til neste bølge synes mer enn viktig nok på dette tidspunktet. Du bruker muskler som neppe har vært i aktivitet noensinne. Etter en lang stund, eller bare virker det slik (?), i gledesblandet redsel sakker båten farten. Vi får anledning til et øyeblikks bøy, tøy og sjelefred mens vi midlertidig løsner grepet fra bøylen. På den andre runden er du forberedt på hva det dreier seg om, men stressnivået blir ikke lavere når du vet at det ikke likner en telttur i august.

Med noen kjappe svinger og krenging så vi føler oss ubehagelig langt utover ripen, får kroppen også et røft møte med G-kreftene. Når vi stopper føles ansiktet som om det har størknet i et glis, og det renner fra øynene av all utluftingen. Hårsveisen blir kjapt moteriktig 50-talls bakovergredd og salt sjøsprøyt fungerer effektiv som brylkrem.

Gøy, men skummelt

— Det var utrolig gøy, men jeg gjør det aldri en gang til, sier en lettet og smilende Lyndsay Owen fra New Zealand når båten til slutt sakker farten.

Sammen med 20 kolleger blant kelnere og servitører på cruiseskipet Queen Elisabeth II velger hun havrafting blant alle Bergens attraksjoner når de har landlov i seks timer. Vi formoder at Bryggen, Fløien og andre severdigheter allerede er unnagjort.

— Jeg var livredd og falt nesten over bord, forteller venninnen. Velferdsavdelingen på cruiseskipet tilbød turen til de ansatte for en subsidiert pengesum.

— Det var vel en enkel måte å kvitte seg med 20 ansatte på, spøker hun.

Blåturer og utdrikkingslag

Sikkerheten blir godt ivaretatt. Deltakerne utstyres med overlevingsdrakt og en følgebåt står klar til å plukke opp eventuelle menn og kvinner over bord.

— Det kan virke skummelt, men er ikke egentlig farlig. Jeg kan love deg at du holder deg godt fast i 50 knop. Det har bare skjedd fire ganger på de tre årene vi har drevet med dette at folk har falt på sjøen, forteller Kennet Nilsen.

Blant de hyppigste kundene hans er firmaer, blåturer og utdrikkingslag. Sistnevnte spesielt blir bedt om å ligge unna den tyngste drikkingen før de kommer dit. Høye hastigheter og alkohol er en dårlig kombinasjon.

— Er de for fulle tar vi en kosetur og de er fornøyde uansett, sier Bjørn Erik Bjerk.

KLORER SEG FAST: Det gjelder å holde fast på alt som er løst. Med 50 knop i høy sjø går det hardt for seg på havrafting.<br/>Foto: KNUT STRAND