I går ble hele det norske flyrutenettet lagt om. Dermed er det slutt på direkte konkurranse om passasjerene fordi SAS og Braathens fordeler rutene seg imellom.

De største endringene i flyrutene til og fra Flesland er at Braathens fra og med i går ikke flyr Bergen-Oslo. Braathens har også overlatt direkteruten mellom Bergen og Amsterdam til nederlandske KLM.

Flyr alene

SAS får dermed fly alene mellom Bergen og Oslo inntil eventuelt helt nye flyselskaper velger å ta opp konkurransen. Med 22 daglige avganger, er det duket for flyforbindelser mellom Flesland og Gardermoen i gjennomsnitt hver halvtime om morgenen og ettermiddagen, og hver time ellers på dagen. Braathens opprettholder sine ruter langs Vestlandskysten som i dag.

Den store ruteomleggingen ble foretatt uten problemer på Flesland i går. Nesten alle fly var i rute, andre hadde små forsinkelser. Både SAS og Braathens hevder at omleggingen gikk tilnærmet smertefritt.

Unngår oppsigelser

Heller ikke de nesten 250 ansatte i SAS og Braathens på Flesland behøver å frykte for jobbene sine med det første.

— Oppsigelser er ikke noe tema i øyeblikket. Vi har måttet leie inn ekstra mannskaper fra Braathens for å ta unna trafikken, sier stasjonssjef i SAS, Oddmund Sylta til Bergens Tidende.

Heller ikke hans kollega i Braathens, Robert Rastad, regner med oppsigelser i denne omgang.

— Mange charteravganger i årets sommersesong gjør at vi trenger alle de folkene vi har. Dessuten har vi avgitt folk til SAS inntil videre, sier Rastad.

Om sammenslåingen av bakketjenestene vil føre til færre ansatte på et senere tidspunkt, kan verken Sylta eller Rastad svare på.

Billigere billetter

Informasjonsdirektør Frode Geitvik i Braathens regner med at samordningen av det norske rutenettet og fjerningen av passasjeravgiften 1. april vil føre til både billigere flybilletter og økt etterspørsel etter flyreiser i tiden fremover.