Helt ferske tall fra Avinor bekrefter at to års mer eller mindre sammenhengende nedgang i flytrafikken på Flesland er snudd til plusstall gjennom hele 2003. Dette gjelder særlig i innlandstrafikken. Oslo-Bergen kniver nå knallhardt med Oslo-Trondheim om å være den mest trafikkerte flyruten på Gardermoen.

Men flypassasjerene velger i stadig større grad billige flybilletter når de skal ut på tur. Ifølge distriktssjef Tim Smistad i SAS, er hele veksten skjedd i fritidstrafikken med rabatterte og rimelige flybilletter, mens forretningstrafikken til såkalt fullpris fortsetter å synke.

2,2 millioner

— Dette er ikke enestående for flytrafikken til og fra Flesland, men en tydelig internasjonal trend som de aller fleste flyselskap opplever. Denne utviklingen er også bakgrunnen for at både SAS, Braathens og Widerøe forenkler sine produkter, og setter prisene for forretningsbillettene ned med 20 prosent fra 26. oktober, sier Smistad.

Den ferske statistikken viser at vel 2,2 millioner passasjerer reiste til og fra Flesland i årets åtte første måneder. Drøyt 1,5 millioner av passasjerene reiste på innlandsruter. Det er 2,2 prosent mer enn i samme tidsrom i fjor. Men i hele sommer har veksten ligger på mellom fire og fem prosent.

Helikopter

Også utenlandstrafikken har med sine tett innpå 400.000 reisende til og fra Flesland en liten vekst. Charterbransjen sliter derimot med å holde fjorårets gode trafikktall oppe. 142.000 charterreisende til og fra Flesland er en nedgang på 6,8 prosent. Men i sommermånedene har nedgangen vært enda større med mai og juli som de mest dramatiske månedene med henholdsvis 19,5 og 12,8 prosent færre reisende enn i de samme månedene i fjor. Helikoptertrafikken er derimot noenlunde stabil med vel 145.000 reisende til og fra Flesland ved utgangen av august. Men her har man likevel hadde store svingninger fra måned til måned. I juli økte helikoptertrafikken med over 17 prosent. I august hadde man plutselig fått er nedgang på nesten 11 prosent.

Tøft på utland

— Vi er fornøyd med flytrafikken mellom Bergen og Oslo både økonomisk og når det gjelder passasjertall hittil i år. Men statistikkene for 2002 og hittil i år er ikke sammenliknbare. I fjor var SAS alene på denne strekningen. Nå har vi fått konkurranse, og kapasiteten er blitt vesentlig større. Likevel har SAS hatt en pen trafikkvekst på Bergen - Oslo. Men veksten skyldes at flere kjøper rabattbilletter på bekostning av forretningstrafikken. For å møte denne utviklingen og stimulere forretningstrafikken senker vi prisene på fullprisbillettene, hevder Smistad.

Han er imidlertid ikke like fornøyd med den internasjonale flytrafikken ut fra Bergen.

— Vi står overfor en tøff konkurransesituasjon på utenlandsmarkedet i Bergen. Men også der ser vi samme tendens med en dreining fra forretningstrafikk til flere reisende med rabatterte billetter, legger Smistad til.