JAN STEDJE

Vossagruppa tok opp saken tidlig i april i år.— Mange finner det nok svært ubehagelig å innrømme musikkbransjens pengebegjær, gjennom en spekulativ markedsføring, der sex blir koblet opp mot stadig yngre mennesker for å selge en vare heter det i ett av mai-brevene til barneminister Karita Bekkemellem Orheim.

Som tidligere omtalt i en reportasje i BT, sendte Vossagruppa av Kvinneforbundet i april i år et brev til statsråd Orheim der de tok kraftig avstand fra sex-fokuseringen til Sissel Kyrkjebø og Espen Lind.

— Vi mener Sissel Kyrkjebø viser "usømmeleg framferd som kvinne og mor" i sin siste video sammen med Lind, sa Kari Berit Vethe i Vossagruppa til Bergens Tidende.Nå får hun og Vossagruppa altså støtte av flere som ber Bekkemellem Orheim sørge for at det ryddes opp i spekulativ og sex-fiksert markedsføring mot barna.

— Det presset unge jenter er utsatt for gjennom reklame, klesmoter og sex-objekter i musikkvideoer er svært spekulativt, skriver Espen Hernes i brevet som han har sendt både til helseministeren og barneministeren. Han er bekymret for sex-fikseringen av musikkidoler.

— I tillegg til lakkbukser som de gjenkjenner fra sine musikkidoler får unge jenter kjøpe g-stringtruser, for at ikke trusekanten skal vises. Det er ingen forskjell lenger på voksnes og barns klær. Det skal være sexy og opphissende i både musikk- og klesbransjen skriver Hernes.