• Å nei, så fint hun ligger. Hun er som en dukke i sjøen, sier Reidar Bøe.

Han er en av skipsførerne på MF «Fedjefjord», og har nesten 30 års erfaring fra gamlebåten MF «Fedje». Forskjellene på de to båtene er svært store. Den gamle var for eksempel en snuferge med manuell styring og en motor, mens den nye er en helautomatisert pendelferge med fire motorer.

— Den nye har en fantastisk manøvreringsevne. Blant de mest avanserte i Norge, sier han.

— Sikkerheten er svært god. Skipet har fire motorer, men den kan gå på bare en. To avdelinger i skroget kan punktere uten at båten mister stabiliteten, forteller Oddvar Vigestad, konsernsjef i BNR.

Evakueringssystemet er basert på en tørrskodd evakuering. Fra broen kan det utløses sklier som fører direkte ned i redningsflåter. Båten har to slike sklier, en på hver side, hver beregnet på 150 personer. MF «Fedjefjord» er sertifisert for 130 passasjerer. Redningsvestene er termovester med hette og stropp som festes mellom beina.

Hele båten har et ultra-fog anlegg i tilfelle brann. Dette virker nærmest som en skodde av små dråper som slukker branner svært effektiv, og er dessuten ufarlig for folk. I maskinrommet og på bildekket er det i tillegg skumslukkingsanlegg.

— Utstyret ble prøvd for vel tre uker siden, og alt fungerte fint. Vi fikk skryt av Sjøfartsdirektoratet sier Oddvar Vigestad.