ARNE HOFSETH

Bråstoppen skyldes strømbrudd, opplyser driftssjef Tony Hutchinson (bildet) til Bergens Tidende.

En mann som drev hogst i skogen, skal ha vært uheldig og felt et tre over høyspentlinjen som forsyner Hangursbanen med strøm. Dermed fikk banen bråstopp. "Danglo" som var på vei nedover med full last, kabinfører og 24 passasjerer, fikk såpass sleng på bærevaieren at fangbremsen automatisk ble slått på. Dette er en del av sikkerhetsopplegget for banen.

Bråstoppen skjedde klokken 15.41, mens skiløperne var på vei ned etter en flott skidag på fjellet.

"Dinglo" kjørte tom oppover, bare føreren var i kabinen.

Tettpakket Til sammen fikk således 26 personer et langt, ufrivillig opphold mellom himmel og jord, ensomt i "Dinglo", tettpakket i "Danglo".Halvparten av passasjerene var barn i 10-års alderen. Flere av passasjerene opplevde situasjonen som svært vanskelig, med tilløp til klaustrofobi og panikk. For alle ble det en utholdenhetsprøve.

Siden ingen visste sikkert hva som var feil og hvor lang tid det vil ta, blir informasjonen mildt sagt mangelfull.

For å få banen i gang igjen måtte Hutchinson rykke ut hjemmefra, det siste stykket til fots. Rett under "Danglo" fikk han sluppet ned en klatreanordning, slik at han kom seg opp til kabinen, og på taket, der han pumpet løs fangbremsen.

Klokken 18.15 var banen i gang igjen.

Ulendt terreng— Var det aktuelt å evakuere "Danglo" med klatreutstyret? - Vi måtte først konstatere at bremsen var på, før vi kunne sette i gang en slik operasjon. Men da dette var konstatert, gikk det fort å løsne bremsen og kjøre ned på vanlig måte. Annen evakuering ville tatt lengre tid, sier Hutchinson.

I det ulendte og stedvis isete terrenget ville det dessuten blitt strabasiøst å ta seg frem til bilvei etter at de hadde fast grunn under slalåmstøvlene.

For å ta unna trafikken ned fra fjellet ble det satt opp ekstra busser fra Bavallen. Unge førere Bergens Tidende kjenner til at det fra tid til annen har vært diskutert om kabinførerne skal opplæres til å klatre opp på taket av kabinen og eventuelt løsne bremsen.

Motargumentet er at svært mange kabinførere rundt om i landet er altfor unge til å utsettes for en så stor fare. Veritas har derfor i stedet satt en tre timers frist til å få heisen i gang igjen ved at eksperter rykker ut, om nødvendig hjemmefra.

Les også: Brøt sammen i gondolen Kan ikke garantere Veritas-krav