Visste vi det ikke: Regissøren Pål Øie med boligadresse Bergen gikk svanger med en grøsser med sterke elementer av en psykologisk thriller.

Og selvsagt måtte det foregå i den villeste mark med et dødt tjern i en sentral rolle.

For han har vært og bakset i skogområdene før også, Øie, i flere av sine gode kortfilmer. Vann har det vært der også.

Han gir seg liksom ikke med de lette studioløsningene, Øie. Settet har jammen fått svingt seg under innspillingene av Øies første spillefilm.

«Villmark» er skutt på location i Kaupanger i Sogn og Fjordane hvor en bitte liten stab og en håndfull skuespillere må ha jobbet ekstremt mye i løpet av en måneds tid.

Her har det måttet briste eller bære.

Og det bærer.

For Øie, manusforfatter Christoffer Grøndal og produsenten Jan Aksel Angeltvedt har åpenbart fått med seg det materialet i marken det har vært behov for til å kunne lage en så sjelden filmvare som en skikkelig god grøsser.

De sparer ikke på effektene.

Her er det alt, fra musikk til kameraføring, lyssetting og skuespillerinstruksjon med masse nærbilder hvor frykten etter hvert avleses i skuespillernes ansikter, er gjennomtenkt og vellykket.

Det blir både gåsehud og hopp i kinostolen av slikt.

Handlingen er som så, i kortkort versjon: Fjernsynsselskapet RealTV skal om kort tid lage en reality-serie hvor deltakerne skal overleve uten hjelpemidler i ødemarken. For å sveise teamet sammen bestemmer sjefen Gunnar (Bjørn Floberg) at staben skal utsettes for det samme. Han tar dem med til en hytte langt inne i skogen. Her skal de klare seg en lang helg uten medbrakt mat, mobiltelefoner og sigaretter.

Teamet som består av Lasse (Kristoffer Joner), Per (Marko Kanic) Elin (Eva Röse) og Sara (Sampada Sharma) følger motvillige med.

Det går ikke mange timene før uhyggen tar flokken. Skremmende og forferdelige ting begynner å skje.

Hvem gjør hva — mot hvem - og hvorfor?

Skuespillerne i det tette dramaet er akkurat så nifse, redde, handlingslammede og handlingskraftige som rolleskikkelsene deres kreves.

De er skikkelig gode, alle sammen.

Joner og Floberg visste vi fra før behersker filmmediet.

Det nesten nye filmbekjentskapet Marko Kanic som vi så vidt så i «Mongoland» kommer sterkt til sin rett som den sjarmerende, kav stavangerske Per i «Villmark». Også de to kvinnelige skuespillerne gjør utmerkete jobber.

Det må sies at «Villmark» har en uklar slutt.

Øie undervurderer ikke sitt publikum, og det er en velsignet egenskap for en regissør, ikke minst for en regissør av en spenningsfilm.

Men i de siste bildene hvor forklaringen til dramatikken skal nøstes opp åpner ikke akkurat Øie grinden for oss for at løsningen skal bli krystallklart.

For det gjør den ikke.

«Villmark» er perfekt til en etter-filmen-pils. Det går fint an å snakke om akkurat den slutten lenge etterpå.

ANMELDT AVASTRID KOLBJØRNSEN

SKUMMELT TIL SKOGS: Bjørn Floberg spiller Gunnar, som tar med seg sin fjernsynsstab til en overlevelseshelg langt inne i skogen. Etter noen få timer kommer uhyggen sigende...