Eidenbom har de siste tre årene hatt en svakt dalende omsetning med små underskudd.

— Enten måtte jeg etablert flere Eidenbom-butikker og gått inn i en kjede, eller jeg måtte finne på noe nytt. Jeg valgt det siste, å foredle eiendommen med ny butikk og tre nye leiligheter. De skal lages av den gamle systuen, spiserommet og mitt eget kontor i den bakre del av gården.

— Jeg er 60 år, med en datter på 11, og skal tross alt ha det litt godt også, sier Per Eidenbom.

Eiendom og erotikk synes atskillig mer lønnsomt enn en enkeltstående klesbutikk.

Kondomeriet, som allerede er på plass med salg av erotikk i Bergen, er en del av en kjede som nærmest trykker penger. For Kondomeriet AS, med hovedkontor og lager på Kolbotn utenfor Oslo sentrum, hadde i fjor et overskudd på 5,2 millioner av en omsetning på 21,5 millioner kroner. Det gir en resultatgrad på over 24 prosent. Og fjoråret var ikke noe enkeltstående eksempel. Lønnsomheten var like god de to foregående år, og salget vokser fra de syv Kondomeriene rundt om i landet. Kondomeriet eier selv butikken i Oslo, Bergen og Strømmen, og har franchiseavtale med de øvrige butikkene. Selskapet eies av David Thelwall med 90 prosent og Bente Helstad med 10 prosent. Hovedeier Thelwall hadde i fjor en skattbar nettoinntekt på 2,52 millioner kroner.

I årsrapporten i fjor skriver styret at de forventer en sterkere konkurranse fra tyske Beate Uhse, som vil etablere seg i Norge og Sverige. Beate Uhse-konsernet omsatte for 1,4 milliarder kroner i hele Europa i fjor, noe som var en økning på 31 prosent fra året før.