Etter å ha tilbrakt 21 minutter i kø i 6 km på en strekning som normalt er maks 1,5 km og tar ca. 1 minutt må det være tillatt å komme med noen «sure oppstøt». Dette vårt statlige vegvesen har bestemt at alle hverdager i 2 uker skal Eidsvågtunnelen være stengt nordover etter kl 20.00.

Trafikken blir da sendt rundt Eidsvågneset. Denne veien er på ingen måte egnet til å ta unna trafikk fra landets nest største by til Norges «største bydel» som Åsane ble hevdet å være i en herværende avis sist uke.

Det var vel ingen i Vegvesenet som kunne komme på tanken at det andre løpet i Eidsvågstunnelen kunne «deles i to», og at det var mulig å sende trafikken begge veier gjennom sørgående løp? Det er hull i gjerdet på begge sider, og det er noen kjegler og 800 meter snor med refleks som skal til. Nedsatt fartsgrense er vi jo så vant med at den løsningen skulle vi nok levd med en kilometer til.

Det var vel det samme vesenet som for noen uker siden klarte å stenge nordgående løp i Fløyfjellstunnelen en hverdag fra kl. 13 til kl. 16?

En tankbil med tørrsement hadde sluppet ut lasten fra Danmarks plass til langt ut i Fløyfjellstunnelen. Det var vel ingen som kom på tanken at om man sprøytet på vann ville den påståtte «støvplagen» være over i løpet av den tid det tar å sende en bil gjennom?

Nei da, her ødelegger man en halv dag for dem som er nødt til å befinne seg på de allerede overfylte, humpete og nedslitte gater i Bergen.

Og på tampen: et lite tips siden bykassen er helt tom: Hvis man brukte all asfalten som legges i fartshumpene i huller og hjulspor rundt omkring i byen ville vi hatt et noenlunde brukbart veinett.

TOM SKJERDAL