En viktig del av en restaurantopplevelse som Deres anmelder har utelatt er at man jo skal glede seg og følgelig velger en restaurant som passer ens smak og anledningen. Deres anmelder avla Finnegaardsstuene et besøk som vi gjerne skulle vært foruten. Hans entré var arrogant. Han brukte mye tid ved utvelgelsen av rettene ved å stille servitøren kjøkkenfaglige spørsmål i en mengde som gjorde at hun direkte følte seg mobbet. Servitøren som er blitt rost både muntlig og skriftlig av kravstore gjester, måtte til slutt overlate bordet til hovmesteren.

Det ble fort oppfattet at denne gjesten ikke var hos oss for å hygge seg, men for å evaluere restauranten. Vi forsto også at det var BTs anmelder som var på ferde. Etter å ha lest artikkelen den 8. november, må vi konstatere at det er en enorm avstand mellom hans beskrivelse av en restaurantopplevelse og slik vi oppfattet hans fremtreden. I en restaurant som Finnegaardsstuene bør man spandere nok tid for å kunne kose seg. Rettene tilberedes normalt ikke før man er ferdig med den foregående og siden hver rett produseres der og da, må det ta noe tid. Det er sørgelig å oppleve en gjest som bruker 1 time og 40 min. på måltidet — fra bestillingen ble gjort til regningen slått ut. Måltidet besto av en starter, på huset, 1 forrett, 1 fiskerett, 1 hvilerett, 1 kjøttrett og 1 dessert. Siden desserten ikke ble bestilt før etter kjøttretten, og tar 20 min. å forberede, ville gjesten ha kaffe og petit four i ventetiden. Imens tok han demonstrativt tiden til desserten ankom. Det hører med til historien at kjøkkenet holdt tiden på 20 min.. Men det er jo trist at en gjest kommer til oss bare for å gjøre unna pliktdansen fortest mulig, for deretter å gå på pub for å drikke øl. Det er utrolig at han i avisen klager over sen service. Vi vil anbefale på det varmeste at han holder seg til Mc Donald's i fremtiden.

Finnegaardsstuene har et kjøkken som er på høyde med det beste både i Norge og utlandet. Når jeg selv besøker topprestauranter ute i verden, konstaterer jeg alltid at vi ikke har noen grunn til å føle oss underlegne. Dessverre kjenner vi ikke artikkelforfatterens faglige bakgrunn, men slik han kommenterer høykvalitetsrestauranter, tyder det på betydelige svakheter i kunnskapene. I stedet for å mobbe servitøren kunne han ha bedt kjøkkensjefen komme inn, siden han allerede hadde flagget hvorfor han var der. Vår engelsk/norske kjøkkensjef har bakgrunn fra bl.a. en av verden beste restauranter, i London, slik at en samtale med ham burde være nyttig. Vi synes det er misvisende at journalisten i artikkelen den 8.11. forsøker å rettferdiggjøre måten han tenker på, når han i vårt tilfelle hadde gjort opp sin mening før han kom til oss. Små ting som å gjøre narr av navnet til en av våre restauranter, kommentere dekketallerkener og sjikanere oss ved å snakke om «fine» Finnegaaardsstuene i gåseøyne (som faktisk er injurierende), viser tydelig denne personens intensjoner.

Til slutt vil vi med et sukk slutte oss til hans siste setning om at smak og behag ikke kan diskuteres, dvs. noen liker moren og andre liker datteren og han må konsentrere seg om den ene, slik at han ikke sårer den andre på en urettferdig måte. Han bør følge BTs styreformanns uttalelse om at han kanskje trenger en matpause og bruke den pausen til personlig utvikling og et kurs i dannelse.

Av Agnethe Sande, Finnegaarden As