Når det gjelder "halvlange" distanser, for eksempel fra Oslo til Trondheim, Bergen eller København, er ikke flyet så raskt som mange tror – sammenlignet med andre muligheter.

Ta reisen fra Oslo til Bergen, Først en knapp halvtime med flytoget til Gardermoen. Så en times fremmøtetid før avgang. Dernest flyturen på en time. Til slutt en 20-30 minutters busstur til Bergen sentrum. Summa summarum: borti tre timer.

Det finnes et gammelt og kultivert alternativ som heter nattoget. I Oslo spaserer du inn på toget fra Karl Johan, uten tilbringertur. Etter en natt i ren og pen køy, går du rett ut i Bergen by, uten en ny kjedelig busstur.

Og reisetiden? Ca. null timer. Om natten skulle du jo sove uansett, så den tiden kan ikke regnes med. Og mer var det altså ikke. Det er som kjent slik i de fleste byer i verden, at toget bringer deg fra sentrum til sentrum.

Vil du ha kupeen for deg selv, og har du råd til noen hundrelapper ekstra, så tar du singel-kupe. Siden billetten faktisk dekker både reise og "hotellrom", synes jeg faktisk at den er rimelig

Som kjent er flyet et miljøsvin. Det etterlater seg 25 ganger mer CO2 enn toget pr. personkilometer og bruker 7 ganger mer energi. Derfor burde ikke flyet har lov til å konkurrere med tog og buss på korte halvlange distanser. Hvis flyet en gang må betale skikkelig for utslipp, støy og sløseri, vil det heller ikke greie seg i denne konkurransen.

Men foreløpig skulle man tro at NSB og politikerne blir styrt av fly-bil-bensin-lobbyen.

Mens Danmark og Sverige satser stort og fornuftig på jernbanen, greier NSB å avskaffe nattog-tilbudene mellom Oslo og Åndalsnes, København og Stockholm.

Og bakom suser et rådyrt flytog, nesten uten passasjerer.

I. Kjelling