Dermed rakk ikke gamle «Leda» å oppleve 50 årsdagen. Hun ble døpt av prinsesse Astrid ved verftet Swan, Hunter & Wigham Richardson Ltd. i Wallsend, Newcastle 3. september 1952 under tradisjonell sjøsetting.

I begynnelsen av april året etter ble det stolte skip levert. Med en fart på 22 knop var hun Nordsjøens desidert hurtigste.

Torsdag 9. april kom det 6669 brutto-tonn store skipet til hjembyen for første gang. Om bord var det 250 innbudte gjester. Hun rundet Kvarven klokken 12.00, «kraftfull og imponerende», som journalisten og skipsfartsforfatteren Dag Bakka jr. skriver i sin bok om Det Bergenske Dampskibsselskab.

Første møte

Hun ble møtt av flere tusen bergensere i frisk nordavind og under blåflekket himmel. Samme kveld forlot skipet Bergen med kurs for Stavanger og Haugesund for nye presentasjoner.

Vel hjemme i Bergen ble det nye festligheter. Inn på jernbanestasjonen rullet et ekstratog fra Oslo med nye 100 gjester. Om kvelden satte «Leda» kursen mot Oslo, der hun ble presentert for norske myndigheter. Nye fremvisninger ble det i Arendal og Kristiansand, i London og Leith.

Den 23. april var flaggskipet i bergensflåten klart for sin første ordinære rutetur ved Tyne Commission Quay med kaptein J. D. Sagen som ansvarshavende.

Ny fartsrekord

I juni 1954 satt TS «Leda» ny rekord mellom Stavanger og Newcastle med en overfartstid på 15 timer og 55 minutter. Denne rekorden står fremdeles.

TS «Leda» holdt det gående i Nordsjøfarten til 13. september 1974.

Som pensjonist ble det opplag i hjembyen. Hun fungerte også som losjiskip ved Stord Verft og Vindholmen i Arendal.

I februar 1976 ble hun solgt til AS Stord Verft for 2,75 millioner kroner og forble bergensskip.

Kuwait

Hun ble slettet av flåten i 1978 etter salg til Yacoub Yousef Al Homaizi i Kuwait. Nytt navn ble TS «Nalja». Hun fungerte som losjiskip ved Stornoway fra mai 1979 til september 1980.

De nye arabiske eierne planla ombygging til sauetransportskip i regi av Kuwait Livestock Transport & Trading. Planen ble aldri gjennomført. Nye eiere overtok igjen. Hun avgikk 13. april 1981 for Pireus, Hellas, under navnet TS «Albatros». Hun ble deretter bygd om til cruiseskip. I 1988 ble navnet endret til «Betsy Ross».

Under navnet TS «Star of Venice» forlot skipet 5. august i år Ravenna i Italia under slep til Aliaga og en skjebne som spiker.

SISTE UTGAVE: Her ser vi siste utgave av ærverdige Leda – nå under navnet «Star of Venice». Sist sommer ble hun slept til tyrkiske Aliaga for å bli til spiker.
FOTO: LARS HELGE ISDAHL