I ekte bergensk silregn, godt assistert av søkkvåte musikanter fra Fedje, fikk fergen sitt navn, men det lovmessige hjemstedet (Bergen) var uteglemt på fergens akterstavn.

Vel 90 millioner kroner har fergen kostet BNR. Det er første gang selskapet går utenlands og bestiller nye skip. Denne gang ble det Spania, og verftet Asstilleros Zamakona SA i Bilbao.

En tilsvarende søsterferge bygget i Trondheim kostet sitt rederi 115 millioner kroner, røper administrerende direktør Oddvar Vigestad overfor Bergens Tidende.

– En flott skute. Sikkerheten selv med alt av hjelpemidler du kan ønske seg. Fint i sjøen ligger hun også, sier skipper Atle Veland fra Lindås. Han sto på kommandobroen da fergen forlot Bilbao 3. oktober. 8. oktober var den 2232 brutto-tonn store fergen fremme i Bergen.

— Vi hadde flott vær og turen gikk strålende, sier Veland.

Kaptein Veland og hans mannskap henger ikke med hodet fordi fergen deres innen noen uker blir HSD-ferge og folkene HSD-ansatte.

— Vi tror det skal gå bra, slår folket på broen fast

Om bord i den lukkede og havgående fergen står en besetning på syv mann. I to skift gir dette 14 arbeidsplasser. Om en drøy uke skal MF «Fedjefjord» erstatte den cirka 30 år gamle MF «Fedje» i ruten mellom Fedje og fastlandet.

Hun kan ta 35 personbiler eller fire trailere.

DØPT: Gudmor Gudveig Søfteland, kutter her tauet som holder champagneflasken på plass med en hvalflense, som seg hør og bør i hvalkommunen Fedje