— Oi! Det var spesielt. Hvordan får du tid til det, er den første reaksjonen fra folk som får høre hva Karl Kvile driver med.

33-åringen er utdannet både pilot og tannlege. En uvanlig kombinasjon, ja visst. Men kanskje enda mer uvanlig er det at han faktisk jobber som begge deler.

Flyr Europa rundt

Halve arbeidstiden sin flyr Karl Kvile Europa rundt som styrmann i SAS. Longyearbyen i nord, Moskva i øst, Tel Aviv i sør og Madrid i vest er grensene.

Resten av arbeidstiden sin er han å finne på Danmarks plass i Bergen.

Der fikser han folks tenner på Solheim tannlegepraksis. Etter nyttår kjøper han like godt hele praksisen og begynner for seg selv. «Gamletannlegen» Karl David Holst og konen Magnhild Holst er klare for pensjonisttilværelsen.

Elsker å være tannlege

Trebarnsfaren, som opprinnelig er fra Tyssedal, elsker å være tannlege. Men han gir ikke slipp på flyspakene.

— Du vet, jobbene er litt like. Nøyaktighet og presisjon kreves i begge to, sier Karl Kvile. Han har allerede hatt bruk for tannlegekompetansen sin i jobben som flyger. På en tur fra Oslo til Bergen fløy han sammen med en kaptein som hadde mistet en del av en fortann. Dagen etter fikk kapteinen time hos Karl Kvile, før de to pilotene fløy videre sammen til København.

Pilotyrket var drømmen

Det var pilotyrket som var Karl Kviles store drøm. At han også ble tannlege var mer tilfeldig. Etter at Karl Kvile var ferdig med førstegangstjenesten i 1988, dro han til Conway, South Carolina, USA for å gå på flyskole. Etter ett år var han ferdig, og dro så til Indianapolis, Indiana og eksotiske St. Thomas i Karibien for å arbeide som flyinstruktør.

I mai 1991 kom han hjem til Norge igjen og lurte på hva han skulle gjøre. En jobb som flyger var målet, men det var ikke jobb å få i flyselskapene.

En «skikkelig» utdannelse

Han rakk heller ikke søknadsfristen for opptak til høyere studier. Han dro derfor tilbake til Tyssedal og jobbet litt på Norzink og litt som vikarlærer i ungdomsskolen.

— Søren og, tenkte han til slutt. - Jeg må få meg en skikkelig utdannelse.

Som tenkt så gjort. Han søkte tre studier: fysioterapi, odontologi og medisin. Han kom inn alle steder, men valgte det midterste.

Tannlegestudiet var ikke så fryktelig langt, og inntektsmulighetene var gode. I 1997 var han ferdig utdannet, og har arbeidet ved forskjellige tannlegepraksiser siden da.

Fikk ja fra SAS

Men fortsatt var ikke pilotdrømmen fullt ut realisert. I årene etter tannlegestudiet begynte han å ordne opp i flysertifikatene sine. Han gikk på kurs, tok eksamener og sørget til slutt for at papirene var gangbare i Norge. Hele tiden hadde han kontakt med pilotkolleger han var blitt kjent med i Karibien.

— Nå må du søke, Kvile. Nå er det ting på gang, sa de til meg. Jeg ville ikke angre på noe jeg ikke hadde gjort. Jeg søkte SAS, og etter diverse tester fikk jeg ja, sier Karl Kvile.

«Utrolig spennende tilværelse»

Han ble sendt på kurs til Stockholm i januar 1999, og i dag sitter han på høyre side i cockpiten som styrmann om bord i SAS sine MD80-maskiner. T urnusen i SAS lar seg fint kombinere med tannlegejobben. I SAS har han fri 17-18 dager hver måned. På tannlegekontoret tar han imot pasienter to-tre dager i uken. Nylig ansatte han en tannlege til, og en tannlegesekretær.

— Jeg synes jeg har en utrolig spennende yrkestilværelse. Kombinasjonen av de to jobbene gjør arbeidssituasjonen min til noe helt spesielt. Men jeg må berømme de som er hjemme og tar støyten når jeg er så mye borte, sier den flygende tannlegen på Danmarks plass.

TANNLEGEN: - Er det betryggende å gå til en tannlege som også er pilot? - Ikke i disse tider, spøker Liv Vognstølen Borge som er i stolen hos Karl Kvile for første gang.
FOTO: ARNE NILSEN