Det er ikke mer enn drøye femti år siden mange bergensere opplevde Bryggen som et begynnende slumstrøk der rotter og alkoholiserte uteliggere holdt til. Nå er Bryggen byens sjel og et minnesmerke som UNESCO vil bevare. Det er bilismen som truer byens beste varemerke. Cutty Sark-rusen Byråd Tom Knudsen har såpass erfaring fra fotballen at han vet at å dryl`an kan bety at man enten får en fulltreffer og mål, eller at ballen havner på tribunen og spillet avbrytes. Når Tom Knudsen nå vil dryle'te og stenge Bryggen for privatbiler, er det i beste bergenske begeistringsbrus og etter noen særdeles vellykkede dager med Cutty Sark og full fest i hele byen. Her og nå tør jeg minne om at Cutty Sark er et utmerket whiskymerke, som også gir bakrus...Cutty Sark var en varslet unntakstilstand. Hele Sandviken og resten av byen visste at det ikke var mulig å kjøre over Bryggen, noe som førte til økt belastning på områdene bak Bryggen. Det grunnleggende problemet er at Bergen ikke kan erstatte kjørefeltene over Bryggen med fem tusen sitteplasser i øltelt. Det er grenser for hvor mye øl man kan servere utendørs, i alle fall i Bergen og spesielt når det er noen år til neste gang det blir seilerfest i byen. Bryggen blir stengt hver 17. mai, uten at det i seg selv er blitt gjort til et argument for at denne tilstanden kan vare hele året. Også bergensere vet at etter den søttendes kommer det en attende. Agere eller reagere Det har ikke manglet på entusiasme og dristige forslag til å gjøre store og voldsomme inngrep i trafikkmønsteret etter at seilskutene har forlatt byen. Noen vil kutte ut hele Skansetunnelen, noen vil stenge Bryggen i morgen og la forslummingen og bilismen herje videre i området bak Bryggen. Selv om det er valgår, burde bypolitikerne heller agere enn å reagere. Viljen til å gjøre noe er ikke like stor som evnen til å komme med utspill og skaffe spalteplass. I mer enn tretti år har bypolitikerne diskutert parkering og bilisme i sentrum, resultatet ble eksosringen, bompengeringen, Fitjar-jekslene, en vanvittig økning i parkeringsgebyrene og en ukontrollert takstøkning og forverring for alle som er tvunget til å bruke buss. Alle resultater av den politiske vilje som har vært i bystyret, har gitt resultater som er stikk i strid med det vi ønsker. For i Bergen driver man en kollektivtrafikk som er den mest rasjonelle, samtidig som bussbilletten er i øverste prisklasse. Vi ønsker å sette fra oss bilen når vi kommer til byen, men hvor blir det av parkeringshus og tilbud som gjør det relativt rimelig og enkelt å sette fra seg bilen og gå i en bilfri bykjerne? Planer, planer, planer, det har vært denne byens svar på alle problemer. Og så da? Hva blir igjen når man har fjernet bilene fra Bryggen? Hvilke planer er laget for å få frem alle de kvaliteter som dette havneområdet har? Problemet er ikke løst ved bare å fjerne bilene. Området fra butikkdørene ut til sjøen er slett ikke noen pryd. Fortauet er i elendig forfatning og hva vil man fylle området med: flere øltelt og kremmere med suvenirsalg, eller et tilbud som også byens borgere kan glede seg over når siste cruiseskip har forlatt byen og lavtrykkene samler seg til høstens innsats? Vi har en sjanse til å gjøre noe med byens perle. Men det kan også skje at dette blir det dyreste og mest kommersialiserte området i byen. Når vi stenger Bryggen, åpner vi samtidig for mange muligheter. Selv om Bryggen rister sønder og sammen, skal vi huske at dette området alltid har stått på sviktende grunn og vært i kontinuerlig forandring. Bryggen skal og må bevares. Men la oss få en debatt om hva Bryggen kan bli, først da kan vi bevare den skikkelig. Og bilene over Bryggen er en del av et større problem som heter bilismen i Bergen, og det lar seg ikke løse ved å lage enda en ny omkjøring og eksosring. Men vi har i alle fall åpnet for en ny debattrunde i den evige føljetongen om Bergen; bilene, byen og Bryggen!