De begrunner dette med at prisene går fort opp igjen hvis vi får en ny kuldeperiode. Jeg får frysninger av denne polemikken. Prisene går fort opp, sier de, men til gjengjeld skal den også gå sakte ned. Dette er et absolutt tillitsbrudd med deres kunder og det overrasker meg at de fortsatt har så mange kunder som de har. Jeg er en av dem som var uheldige med at Kraftkompaniet Vest gikk inn til regjeringen og er nå midlertidig tvangskunde hos Fjordkraft. På grunn av noen dustete regler er jeg nødt til å være hos dem i seks uker. Som takk for det må jeg betale et straffetillegg på 5 øre pr. kWh på de allerede sinnssyke høye prisene. Som om ikke dette er nok må de som sparer seg til neglesprett betale ekstra for dette gjennom nettleien. Dette begrunner Fjordkraft med at de som bruker mer enn 20.000 kWh i året skal få en kvantumsrabatt. De sier videre at dette er vanlig i de fleste marked. Det er riktig at dette er vanlig, men da snakker vi om rent kjøp og salg av en vare. For tjenester som påfører økt slitasje ved økt bruk blir ellers i markedet belastet med økte priser for å dekke opp dette. Strøm som går gjennom nettet påfører slitasje på kablene over tid, ifølge tidligere begrunnelser fra Fjordkraft om hvorfor nettopp nettleie. Det er da betimelig å spørre om det ikke er naturlig at de som bruker mest også bør betale mer for denne slitasjen og at de som bruker minst bør belønnes med rabatter? Fjordkraft har i alle fall bevist at de ikke er markedsorientert, men profittorientert og viser gang på gang noe som minner om forakt for markedet og benytter seg av sin sterke posisjon til å rundlure og stjele fra sine egne kunder. Jeg ser frem til slutten av januar da jeg blir kunde hos Forbrukerkraft som gir topp fem garanti for å være blant de fem billigste i markedet. Til dere andre som velger å fortsette som kunde hos Fjordkraft ønsker jeg lykke til med strømprisene fremover.

Henning Nilsen, Fyllingsdalen