Ettersom både plassene skulle være klare og betalingen unnagjort, regnet vi med at oppmøte i Forum ti minutter før skulle være tidsnok. Men der tok vi grundig feil.

Først etter en halv times køståing fikk vi billetter, ikke plassene som vi hadde bestilt og hadde medbrakt kvittering i lommen på at var våre. Nei, to tilfeldige seter. Det hjalp ikke med kvittering, for systemet med referansenummer fungerte ikke.

Og vi var på ingen måte alene. For mye av køen skyldtes at stakkaren i den eneste betjente billettluken hadde sin fulle hyre med å forklare sinte og oppgitte publikummere om at de dessverre ikke kunne få plassene de var lovet. At de hadde bestilt og betalt billettene for to uker siden, spilte ikke noen rolle.

Vi kom inn i salen tjue minutter etter at forestillingen var begynt og gikk glipp av de første minuttene av filmen. At kinoopplevelsen likevel ikke ble fullstendig ødelagt, skyldtes kvaliteten på filmen, og ikke billettsystemene til Bergen Kino.

Spørsmålet blir derfor: Dersom systemet med internettbestilling ikke fungerer, hvorfor var det ikke gjort noe med det? Bare en ekstra person i den andre billettluken ville hjulpet til å dempe gemyttene. Det måtte da ikke komme som noen overraskelse på Bergen Kino at det var fullt en romjulslørdag på en av filmhistoriens største kassasuksesser. Og hvorfor operere med fine referansenummer når alt blir organisert etter kontonummeret på kredittkortet?

Det gjør selvfølgelig ikke saken noe bedre at vi måtte ut med et ekstra gebyr på kinobilletten for benytte oss av dette fantastiske systemet. Men det er kanskje prisen Bergen Kino krever for å arrangere en ekstra lottotrekning på lørdagskvelden.

Einar Engelstad