ANNE SEWITSKY

Bergens Tidende møtte Otto Evjenths blide åsyn på en palmeplett i Colombo, Sri Lanka. Den erfarne mediemannen grunnla TV Bergen og arbeidet blant annet som viseadministrerende direktør i Bergens Tidende fra 1981-88.

Etter en periode i Telenor, har han havnet i Sri Lankas hovedstad Colombo. Der jobber han som visepresident i den Norad-støttede utviklingsorganisasjonen Worldview.

Muligheter

— Jeg føler jeg er tilbake der jeg begynte. I BT jobbet jeg sammen med redaktør Kjartan Rødland for å finne nye måter å distribuere nyheter på. I dag hjelper vi i Worldview folk i u-land til å utnytte massemedienes muligheter på en bedre måte, sier Otto Evjenth.

Han mener at utstrakt og riktig bruk av massemedier er helt avgjørende for demokrati, kunnskap og samfunnsutvikling i fattige deler av Asia.

— Den tredje verden står i stor fare for å bli hengende etter når det gjelder informasjonsteknologi. Dette må vi snu, slik at skillet mellom i-land og u-land ikke øker ytterligere.

Prosjekter

Otto Evjenth ble i 1999 «headhuntet» av den tidligere NRK-veteranen Arne Fjørtoft, som er president og grunnlegger av Worldview.

Evjenth holder nå på med å etablere informasjonssystemet «Smart Villages» i en rekke asiatiske land. Ved hjelp av datateknologi og pedagogiske systemer kan befolkningen i fattige områder selv innhente livsviktig informasjon om medisiner, forurensning, jordbruk og utdanning.

— Både FN, de store hjelpeorganisasjonene og landenes egne regjeringer viser stor interesse for systemet vi har utviklet, sier Evjenth.

Han reiser nå over hele Asia, og har sine to hovedbaser på Sri Lanka og i Kina. Dagene før vi møtte Evjenth, hadde han tilbrakt i minus 40 grader i Mongolia.

— Forrige uke var jeg i Beijing, der vi solgte 25.000 skolesystemer, forteller Evjenth.

Ungt fjernsyn

Rett rundt hjørnet fra Sri Lankas parlament finner man Evjenths kontor i landets første solcelledrevne organisasjonsbygning. Her ligger hovedkvarteret til Worldview og Arne Fjørtofts hjertebarn, Young Asia TV. Det sistnevnte er et produksjonsselskap der unge lager tv-programmer og dokumentarreportasjer for å belyse politikk, kultur og samfunn gjennom egne øyne. Siden begynnelsen har YA*TV ekspandert til 12 land i Asia, og har mer enn 150 millioner seere.

— Konseptet fungerer så godt, at vi i fjor sommer hjalp i gang «Young Americas TV» med hovedbase i Bogota, Colombia. I april reiser jeg til Sør-Afrika for å tilpasse modellen vår til et fremtidig «Young Africa TV».

Midt oppi hektiske reisedager mellom indre Mongolia i minus 40 og klamme Colombo, sender han en liten tanke til hjembyen og gleder seg over at Bergen kanskje skal bli menneskerettighetsby.

MEDIAVETERANENE. Otto Evjenth (til venstre) og NRK veteran Arne Fjørtoft i palmehete Colombo.
FOTO: ANNE SEWITSKY