Norske båtbyggerier i hopetall har grunnstøtt i løpet av de 15 år Erik Allers og kompanjongen Tore Bekken har sett sin bedrift vokse og vokse. I fjor høst tok de i bruk en topp moderne støpehall på 2000 kvadratmeter, og om et par måneder lanserer de en helt ny båt — en kombisjark. Bedriften er blitt en sikker arbeidsplass for 45 askøyværinger.Kompanjongene la stein på stein i starten. BTs medarbeider var "øyenvitne" da Allers støpte grunnmuren i Leca-blokker. Byggeforskriftene hadde stoppet gr|nderen om han hadde prøvd seg på slikt i dag.

Shetland i skuddet Båteventyret nord på Askøy begynte med kjøpte støpeformer. I dag er alle modeller egenutviklet, og strekker seg fra 24 til 30 fot. Allers innrømmer at det finnes mer fancy båter på fjorden, men det må være noe eget med deres modeller siden 20 prosent av båtene eksporteres til Grønland, Skottland, Shetland, Sverige og Nederland.- Jeg venter mer salg til Shetland, humrer salgsmannen. Han vet av erfaring at når først en shetlender har skaffet seg ny NB, skal mange ha samme slaget. Og øyfolket har tjent gode penger de siste årene.

Flinke folk Gr|nderne Bekken & Allers kan omsider tillate seg å kjøre mer på cruisingspeed.- Men vi hadde mange lange arbeidsdager like til for fem år siden. Nå vet jeg at mannskapet greier seg godt, sier Allers.NB Marine ble grunnlagt mens Askøybroen var en drøm. Det ble en lang hjemreise for Allers med bopel på Søreide. I broalderen ligger Mjølkevikvarden bare 35 minutter unna. Folkene på fabrikken kommer i all hovedsak fra den nordlige delen av Askøy. Stabil arbeidskraft er viktig i denne bransjen, og Allers fornemmer en spesiell yrkesstolthet hos sine folk.

Erfaringer Allers og Bekken rakk så vidt å kaste loss før luften gikk ut av den elleville jappetiden sist på åttitallet. Børstraktorene kom på billigsalg og pengeflytterne i miskreditt. I dag ser vi igjen at luften siver ut av den oppblåste IT-ballongen, og hundrevis av mennesker får sparken. Hva slags erfaringer har den voksne gr|nder å gi dagens nystartere og fødselshjelpere?- Det skapes ikke arbeidsplasser av å flytte hundrelapper herfra til dit, mener Allers som ikke vil trekke vår sammenligning med IT-bransjen for langt.Han har derimot tro på å bruke mer av våre oljemilliarder til å bygge opp ny industri.- Landet har jo penger, mener industribyggeren som la i vei med 330.000 kroner i aksjekapital. Og et annet viktig tips: Ikke bruk for mye tid på det offentlige byråkrati.

Satser på miljø Båtbyggerier var før lite miljøvennlige. NB Marine har investert svært mye i arbeidsmiljø, og bedriftseieren er overbevist om at det betaler seg.I fjor omsatte NB Marine båter for 55 millioner kroner, og driftsresultatet blir brukbart. Regnskapet er ikke finjustert ennå. Nybygget kostet dem ni millioner kroner og tre av millionene var egenkapital.- Jeg har alltid sovet godt om natten. Bedriften har aldri hatt likviditetsproblem.- Ikke en eneste båt forlater fabrikken før siste krone er betalt.- Vi driver båtbyggeri og ikke bank, og det forstår våre kunder, sier Allers.

Ringvirkninger Gårdsplassen mellom verkstedhallene er lagerplass for ikke avhentede båter. Bedriften står for 20 prosent av norskbyggede båter i kategorien overbygde fritidsbåter i prisklasse 630.000 til ca. en million kroner.Ringvirkningene sprer seg ut fra båtbyggeriet. Trevarefabrikken i nabolaget leverer de lekre innredningene.Rekker i rustfritt stål lages i Nordfjord og båtputene kommer fra en møbelfabrikk på Osterøy.