SAS sikrer seg på ny monopol på flyruten mellom Bergen og Oslo.

Etter det Bergens Tidende får opplyst, planlegger SAS å fly minst 20 daglige avganger hver vei mellom Flesland og Gardermoen.

Braathens skal fortsatt ha hånd om de mest trafikkerte kystrutene på Vestlandet når de to selskapene samordner sine rutenett fra 2. april. Det betyr at Braathens vil fly mellom Bergen og henholdsvis Trondheim, Ålesund og Stavanger.

Men Widerøe kommer til å opprettholde daglige avganger mellom Bergen og Stavanger. Dermed vil selskapet fortsatt gi passasjerene valgmulighet luftveien mellom Vestlandets to største byer, bekrefter informasjonsdirektør Martin Lohne i Widerøe overfor Bergens Tidende.

Flere alternativer

Ingen i SAS vil åpent kommentere den nye rutestrukturen fra sommerprogrammets start 2. april. For SAS-ledelsen var det åpenbart en strek i regningen at rutenettet lekket ut til Dagens Næringsliv i går.

— Dette er ett av alternativene. Men vi arbeider fortsatt med ulike forslag. Ikke noe blir avgjort før i midten av februar, sier pressetalskvinne i SAS, Siv Meisingseth til Bergens Tidende. Selskapets distriktssjef på Sør- og Vestlandet, Tim Smistad, hevder det samme.

— Rutenettet er ennå ikke endelig fastlagt og godkjent. Det vil først skje i midten av februar, sier Smistad til Bergens Tidende.

Full styring

Etter at SAS formelt fikk de nødvendige godkjenningene til å overta Braathens, har planleggingen av et nytt rutenett vært i full gang. Målet er at SAS og Braathens ikke lenger skal fly vinge mot vinge og konkurrere mot hverandre på norske innenriksruter.

SAS har åpenbart full styring med det nye ruteprogrammet, og har allerede bestemt seg for å overta de mest lønnsomme direkterutene mellom Oslo og henholdsvis Bergen, Stavanger og Trondheim. Dermed er man tilbake til det gamle flymonopolet på de mest trafikkerte rutene med mindre en helt ny konkurrent dukker opp.

Braathens får imidlertid storparten av rutene mellom Sør- og Nord-Norge, men det fremdeles ikke blir direkteruter mellom Bergen og Nord-Norge.

Mer København

I Bergen vil SAS også i fremtiden sikre seg full kontroll på den svært så lønnsomme ruten mellom Bergen og København. Og her blir det flere avganger enn i dag. I det kommende sommerprogrammet har man foreløpig lagt inn hele syv daglige flyginger mellom Bergen og København midt på sommeren, og seks ellers i sommerprogrammet.

SAS vil neppe tilbake på direkteruten Bergen – London. Men her kan det ligge an til rette for at Braathens utvider sin Londonrute rute fra en til to daglige avganger. Det vil i så fall gi en ny direkte morgenavgang fra Flesland til London. Braathens skal også fortsette å fly mellom Bergen og Alicante.