— Det er allerede mange ansatte som føler seg støtt etter at ledelsen i HSD gikk ut og sa de hadde et kulturproblem i bedriften. Det er en karakteristikk vi ikke kjenner oss igjen i, og mange ansatte er blitt fornærmet over å bli karakterisert som gruppe med et kulturproblem, sier Jakob Utne, hovedtillitsvalgt for de HSD-ansatte som er organisert i Sjømannsforbundet.

Ærlighet varer lengst?

— Jeg kan godt skjønne at folk reagerer på reklamekampanjen, sier han.

Men Utne skjønner også at ledelsen har et behov for å dempe mediekjøret. Spørsmålet er om en slik kampanje vil få ønsket virkning, og meningene er delte blant reklamefolkene.

— Det er altfor tidlig å komme med en slik annonse nå, HSD burde gått stille i dørene. Det kan virke som om HSD bagatelliserer den situasjonen de er i, og jeg er skeptisk til at de legger seg på en så spøkefull tone i en så alvorlig sak, sier Ottar Olsvoll i reklamebyrået Marketing Team Dynamo.

Han etterlyser mer forpliktende løfter om hva som skal gjøres for forbedre situasjonen. Og han deler Utnes oppfatning av at den kanskje kan være et virkemiddel for å unngå mediekjøret.

Felles problem - og ansvar

Hans bransjekollega, administrerende direktør Nils Langhelle i AG Byråene, er mer positivt innstilt til reklamen.

— Den er både tøff og ærlig, det motsatte av hva reklame ofte beskyldes for å være, sier Langhelle.

— Først og fremst er det en reklame som blir lagt merke til, og det som sitter igjen hos meg er at dette tar HSD dødsens alvorlig.

Langhelle mener det er sjelden en oppdragsgiver, i dette tilfellet HSD, tør å godkjenne en annonse som kan virke så farlig, og berømmer dem for det.

Og informasjonssjef Arild Sondre Sekse i HSD er mer enn glad for at folk mener noe om kampanjen.

— Vi ønsker å vise at vi tar folks reaksjoner alvorlig, og er dønn ærlige i denne annonsen, sier Sekse.

Han avviser kritikken mot ledelsens håndtering av saken.

— Her hadde vi gjentatte hendelser, og det var et felles problem, ikke bare for HSD, men også for andre bedrifter i næringen. Jeg er i samme båt som alle de andre ansatte i HSD. Hvis det å kalle det et kulturproblem skulle gå ut over alle ansatte, går det selvfølgelig ut over meg også, påpeker han.

Advokat til den tidligere overstyrmannen på MF «Os», Thor Harald Eike, synes det er rart at HSD bruker en sjikanerende tekstmelding i sin egenreklame.

— Vi synes det er underlig, men kan ikke annet enn registrere det, sier han.

— Dette er først og fremst en lei sak for alle parter, sier Eike.