Veidebatten om Ulrikstunnelen er nøyaktig reprise fra syttitallet. Bergens Tidende står for den samme reaksjonære veipolitikken — i den tro at det er miljøfiendtlig å bygge tunneler. Da skal det visstnok bare komme enda flere biler inn til byen - mens det tydeligvis ikke skal kjøre noen ut.

Bybane? Sikkert greit nok det. Jeg har bodd i Berlin og tok u-bane tre mil hver dag på under 50 minutter med 26 stopp. Men en bybane fra Fana til sentrum - hva er det? En blindtarm som i verste falle blir et gedigent tapsprosjekt. Skal man bygge bybane må en se videre - med større perspektiver - og bygge så det monner. Da må det på tegnebrettet en bane fra Knarvik i nord, Flesland i sør, Arna i øst - og Sotra i vest. Uten kan det bare være. Men det er dessverre slik i dette landet - og byen - at vidsyn eksisterer ikke.

Bergensernes bevissthet mot sør stopper på Vallaheiene. Alt sør derfra er utland. Alt nord for Steinestøkaien er hinterland for striler. For ikke å snakke om bevisstheten mot øst, som stopper ved Fløyfjellets og Ulrikens fjellvegger. Alt dette er tydelig å registrere både innen veipolitikken - og ikke minst innen handel og næringsliv. Mens næringslivet i Stavanger og Haugesund har markedsandeler langt inn i Ryfylke og Sunnhordland og Hardanger - stopper bergensernes bevissthet ved bygrensen.

Vi lever ikke lenger i seilskutetiden med vidsynet mot England og verden. I alle fall ikke bare. Vi må lære oss å tenke infrastruktur og regionsmessig strategi - utover gryten - også her i Bergen. Haugesund har for lengst stukket av med Sunnhordland og Stord. Ingen orker en bytur til Bergen med de veiene vi har mellom Haugesund og Bergen. Det er tragisk.

Jeg savner politikere med vidsyn. Ikke slike som bygger en veistubb her og en veistubb der - i håp om at det femti år senere skal komme en ny veistubb som forbinder alle veistubbene. Vi er det eneste landet i den vestlige verden som ikke har et samlet motorveisystem gjennom landet. Under en prosent av veiene våre er motorveier. Alle andre land kan kjøre uten motgående trafikk - fra by til by i timevis. Til og med den lille prikken på karten: Madeira - langt ute i havet - har flere km motorvei - enn det Norge har. Her i Bergen kan man ikke få tunnel forbi Vikaleitet, fordi det skal bygges en veistubb i Fana. Det er til å gremmes over.

Og når der så komme en dyktig tysk ingeniør til landet med vidsyn, og som vil bygge en hurtigtogbane fra Bergen/Stavanger over Haukeli til Oslo - med kjøretid på tre timer - ja, da må selvfølgelig disse planene treneres og motarbeides i beste norske smålighet. Her kommer der en frekk tysker til landet og skal prøve å forklare oss hva vi skal gjøre! Nei - kom ikke her og kom her. Vi har jo hatt tyskere på besøk før. Som vel oppførte seg som herrefolk, men som i alle fall kunne bygge veier. Det er myten om at det er så dyrt å bygge i Norge som får oss til å tro at denne tyskeren tar feil. Men sannheten er jo at den at det er mye dyrere å bygge både bane og vei i Tyskland - enn i norsk granitt. Tyskerne må påle seg ned i sandgrunn og fundamentere - før bane og vei kan legges. Vi har fundamentet - fjellgrunnen - gratis fra før. Det er bare å bore og skyte.

Det er naturligvis den mislykkede Gardermoen - som da vil få så stor konkurranse at politikernes udugelighet kommer for en dag - som er årsak til den politiske treneringen. De våger ikke å få demonstrert at Gardermoen - med tilhørende hurtigtog - er en fadese. I stedet satses det på krengetog - langs den over hundre år gamle Bergensbanen, som heller burde vært brukt som museumstog for spesielt interesserte - og turister. For hva er to timers snarere reise til Oslo, når du likevel må bruke hele dagen? Da tar man heller fly.

Her i landet settes pengene på aksjer, med store tap så langt. Tusenvis av avisinnlegg har sagt det samme før: Hvorfor ikke bygge landet med infrastruktur - bybane - motorveier - Haukelibane - og det som trengs - for våre etterkommere? De som skal komme etter oss skal vel jobbe og betale skatt de også?

Atle Johan Løvaas, Hordvik