Arne Hjeltnes er en dyktig programleder. Han har glimtet i øyet og skaper en lun atmosfære sammen med de andre mer eller mindre faste turkameratene. Programmet er absolutt med på å gi både reiselyst og glede over alt det uendelig vakre i skaperverket.

Vi er likevel betenkt over en vesentlig side ved programprofilen for «Gutta på tur». Det gjelder omgangen med alkohol. Ved så å si hvert eneste måltid som «Brimien» eller andre steller i stand, skal det fram flasker med alkoholholdige drikkevarer. At to av «gutta» er tidligere idrettsstjerner, gjør ikke denne saken mindre alvorlig.

I en tid med stort frislepp av alkohol, vi tenker både på det sterkt libealiserte skjenke— og salgsopplegget og på Samarbeidsregjeringens avgiftskutt, så er alkoholpresset i samfunnet større enn noen gang.

Fra alkohol-liberalerne blir det stadig sagt at restriksjoner ikke er veien å gå, det må skapes holdninger mot misbruk. Det er noe hult over denne argumentasjonen, men om vi skulle ta den alvorlig, så er det jo nettopp gjennom de toneangivende mediene dette holdningsskapende arbeidet burde skje. Men her er det lite hjelp å hente. Når tv-kjendiser kan meske seg med alkohol av forskjellig slag og styrke, har dette en påvirkningskraft som kan være langt mer effektiv enn direkte alkoholreklame, om det fortsatt hadde vært tillatt.

La oss få mange nye «Gutta på tur»-programmer, men kutt ut alkoholen, og det snarest!

AUDUN MOSEVOLL INFORMASJONSLEDER VED NORSK LÆRERAKADEMI