Tiltaket kommer som en direkte følge av en episode sist fredag. En mann i 30-årene ble så hissig at han kastet en stol etter en av de ansatte. Heldigvis ble vedkommende ikke truffet.

Ble drapstruet

Mannen forlot kontoret. Noen timer senere ringte han tilbake og truet med å skyte alle de ansatte, og deretter seg selv.

— Vi kontaktet politiet straks mannen hadde ringt inn truslene, sier distriktsarbeidssjef Gro Hjelle ved aetat på Nesttun. - Heldigvis blir det sjelden alvor, men man vet jo aldri.

Politiet ba de ansatte ta truslene alvorlig, og anbefalte at dørene til kontoret i Tokanten på Nesttun ble låst med en gang.

— Truslene skapte angst hos de ansatte, og flere følte seg utrygge i helgen, sier Gro Hjelle.

Tidligere denne uken var mannen innom aetat-kontoret for å be om unnskyldning.

I etterkant har kontoret engasjert et vekterselskap for å bedre de ansattes sikkerhet.

— Vekterne er ikke fast stasjonert hos oss, men kommer innom flere ganger daglig. Vi kan også tilkalle dem ved behov, sier Hjelle.

«Vanlige mennesker»

— Vi har hørt at ansatte ved sosialkontor blir utsatt for trusler, men hos oss er dette nytt, sier distriktsarbeidssjefen.

De atetat-ansatte har fått en mye tøffere hverdag de siste ukene. Arbeidspresset er blitt større, og kundene mer frustrerte og misfornøyde.

— Dette gir mange høylytt uttrykk for. Vi har hatt flere raseriutbrudd hos oss i det siste, sier distriktsarbeidssjef Hjelle.

— Hvem oppfører seg slik?

— Det kan være helt alminnelige mennesker. Du og jeg hadde også reagert hvis lønnen uteble.

Omlegginger

Det er iverksatt flere omlegginger i atetat i det siste. Fra 1. januar i år måtte alle på attføringsmidler fylle ut meldekort som skal sendes Meldekortsentralen i Mo i Rana.

— Dette har ført til forsinkelser og uregelmessigheter i utbetalingene til mange, sier Hjelle.

Blir kortet feil utfylt, blir det sendt tilbake til kunden. Utbetaling finner ikke sted før kortet er returnert i korrekt utfylt stand.

— Jeg forstår veldig godt at mange kommer i en vanskelig situasjon når pengene ikke kommer inn på konto til rett tid. Jeg forstår også at kundene blir frustrert når de har problemer med å få hjelp av oss, og får vite at vi ikke kan løse problemene for dem med en gang, sier distriktsarbeidssjefen.

Hun har imidlertid en bønn:

— Det hjelper ikke å skjelle ut eller true våre ansatte. Det bare øker presset på dem, og øker faren for sykmeldinger, som vil gi ennå lengre saksbehandlingstid, sier Gro Hjelle.

BLE DRAPSTRUET: Distriktsarbeidssjef Gro Hjelle og de øvrige ansatte ved Aetats kontor på Nesttun ble sist fredag drapstruet av en mann i 30-årene. Truslene skapte angst hos de ansatte, og flere følte seg utrygge i helgen.
FOTO: FRED IVAR UTSI KLEMETSEN