Bedriftskulturen i Notar er ekstrem. Det forteller mange BT har snakket med. Enten de har jobbet der før, har vært kunder der eller kjenner selskapet på andre måter. Slik beskriver de Notar:

Aggressive selgere

Det mest utpregede trekket ved Notar er salgskulturen. Den er ekstrem, forteller en rekke eks-ansatte. Den gir seg utslag i en aggressivitet på høygir. Presset mot å prestere er enormt. Notar er et tøft og lærerikt møte med arbeidslivet for unge mennesker med liten jobberfaring.

Notar-ansatte selger ulike markedspakker til ulik pris. Kommer du tilbake fra en kunde med den billigste pakken noen ganger, risikerer du å få klar og høylytt beskjed om at du er en dårlig selger.

Avslørende for aggressiviteten er også at Notar forsøker å kapre andre meklerforetaks kunder. Kunder som har inngått avtale med en mekler og allerede har fått annonsert boligen sin, er plutselig blitt oppringt av Notar. Som forsøker å overbevise de om at Notar kan oppnå bedre pris.

— Uredelig og uetisk

Dette har provosert både meklerforetak og større aktører som Stor-Bergen Boligbyggelag og BOB.

— Å forsøke å rappe andre sine kunder på denne måten er uredelig og uetisk. Det virker som om Notar er villig til å kapre nye kunder for enhver pris, sier informasjonssjef Ole Irgens i BOB.

— Argumentet deres er at de oppnår bedre pris. Av våre undersøkelser kan vi ikke se at dette er riktig. Tvert imot.

Olav Bjaadal, administrerende direktør i Stor-Bergen Boligbyggelag bekrefter at medlemmer hos dem har opplevde det samme. Han reagerer også på salgsargumentet.

— Vi mener at vi kan dokumentere det motsatte, sier han.

Bjaadal oppfordrer sine medlemmer til enten å bruke Stor-Bergen eller meklere som er medlem i Norges Eiendomsmeglerforbund. (Det er ikke Notar).

— Vi mener at det er tryggere.

- Driver rovdrift på folk

Som en følge av aggressiviteten jobber ansatte i Notar mye. Noen ekstremt mye. Med mange saker samtidig. Det må de dersom de skal tjene mye. Størstedelen av inntekten er provisjon. Ansatte jobber gjerne over 12 timer så godt som hver dag. Pluss en del timer i helgen også. Går du hjem i 18-19-tiden bør du ha dårlig samvittighet.

Råkjøret blir for mye for enkelte. Noen slutter etter et år eller to eller mindre ý mer eller mindre utbrent.

— De driver rovdrift på folk der. Så lange dager og så knalltøffe resultatkrav tærer på i lengden. Derfor slutter mange etter et år eller to. «Turnover`en» har vært svært stor opp gjennom årene, sier en.

— Når du har jobbet der en stund så blir du litt ødelagt av systemet. Du blir litt for kynisk. Gir litt faen i kundene, sier en annen.

- Mangler respekt

Hvilke konsekvenser får dette for kvaliteten og servicen overfor kunder? Temmelig store for noen. Riktignok har Notar et godt utbygget backoffice-system av saksbehandlere som går gjennom sakene i flere ledd. Og de har sjekklister for å kontrollere at feil ikke skjer.

En ting er at kunder ofte sliter med å få tak i mekleren sin hos Notar fordi han har så mye å gjøre. Verre er det når det skjer feil.

— Men med et så høyt tempo er faren stor for å gjøre feil, uansett hvor mange sjekklister du har, sier en eks-ansatt.

Derfor skjer det feil. Feil under budrundene, feil i salgsoppgavene, visningsassistenter som gir feil opplysninger til folk på visning, etc. En av de tidligere ansatte BT har snakket med sier det slik:

— Mange av meklerne skjønner ikke helt hvor viktig kjøp eller salg av en bolig er for folk. De mangler rett og slett respekt for kundene.