34-åringen, som er Fremskrittspartiets fjerdekandidat til bystyret, forteller at det siden fredag har tikket inn mange tekstmeldinger fra folk som uttrykker støtte til synspunktene hans.

— Har du fått noen tilbakemeldinger fra innvandrere?

— Nei, svarer trebarnsfaren fra Åsane.

«Norge for nordmenn»

Her er noen av utsagnene Kenneth Rasmussen fremførte om innvandrere og asylsøkere i leserbrev og intervju før helgen:

n Norge er for nordmenn, ikke en fristat for snyltere og kriminelle individer med formål å tjene lettjente penger.

n Stem for Norge og nordmenn, ikke utvanning av et etnisk sikkert Norge.

n Hvis disse ikke-vestlige folkene hadde klart å tilpasse seg og gjøre vettige ting, ville det vært greit. Slik det er, foretrekker jeg svensker og tyskere.

Toppkandidatens uttalelser førte til at både SV i Bergen og AUF politianmeldte Rasmussen for brudd på den såkalte rasismeparagrafen.

«Ikke rasist»

— Jeg er ikke rasist, eller en farlig mann slik enkelte stempler meg som. Jeg har tjenestegjort som FN-soldat i flere konfliktområder, blant annet i Somalias hovedstad Mogadishu. Her forsøkte vi å hjelpe befolkningen. Jeg vet hvordan forholdene er mange steder ute i verden, sier han.

Han fastholder også hovedbudskapet i innlegget sitt.

— Jeg angrer ikke på utsagnet om at vi bør stenge ute kjeltringer som kommer til Norge for å utnytte systemet.

Det er disse menneskene jeg angriper. Mange av dem begår dessuten kriminelle handlinger når de venter på å få asylsøknaden behandlet. Vi trenger heller ikke å importere arbeidskraft. Det er nok ledige her i landet, mener Rasmussen.

Uerfarenhet?

Han har gjort rask karriere i Fremskrittspartiet etter at han meldte seg til tjeneste i partiet i 2000. Fra det store intet suste han inn som fjerdekandidat til høstens kommunevalg i Bergen. Og leserbrevet der han tok til orde for å stenge Bergen for ikke-vestlige innvandrere, sørget for å gi bussjåføren fra Flaktveit nasjonal oppmerksomhet.

At både stortingsrepresentant Arne Sortevik og partiformann Carl I. Hagen unnskyldte Rasmussen med at han er uerfaren, synes hovedpersonen er positivt.

— Det er fint at de ikke slo hånden av meg. Sett i ettertid ville jeg gjerne ordlagt enkelte av argumentene på en litt annen måte. Noen av utsagnene skyldes nok mitt sterke engasjement, sier Rasmussen. Han ville sløyfet uttalelsen «Norge er for nordmenn» om han skulle skrevet innlegget på nytt.

Partiformann Carl I. Hagen har også forsvart Rasmussen med at han står på partiets linje når det gjelder en strengere asyl- og innvandringspolitikk.

Bussjåføren er forberedt på å forsvare sine standpunkter om det betente innvandringstemaet i den kommende valgkampen.

«Står ikke på noen fløy»

— Da skal jeg mer enn gjerne utdype hva jeg mener. Jeg gleder meg til å stille opp for Fremskrittspartiet, sier han.

Som fjerdekandidat og forhåndskumulert, er Rasmussen i virkeligheten sikret plass i bystyret.

Rasmussen regnes blant innsidere i Frp som en av Arvid Blommedals støttespillere.

Blommedal, som er avtroppende bydelsstyreleder i Åsane, ble suspendert fra partiet i vinter etter å ha blitt utpekt som ett av partimedlemmene som pleiet tett kontakt med den ekskluderte partisekretæren og bakspilleren Terje Sørensen. Selv avviser Rasmussen, som i likhet med Blommedal, er bussjåfør av yrke, at han tilhører en bestemt fløy i partiet.

— Hjertet mitt har banket for Fremskrittspartiet helt fra jeg var gammel nok til å stemme. Nå ønsker jeg å jobbe med politikk, og står ikke på noen fløy i partiet, hevder Rasmussen. Han meldte seg inn i partiet for tre år siden, og er medlem av styret i Bergen Fremskrittsparti.

Rasmussen bedyrer at hans politiske engasjement spenner videre enn asylsøkere og innvandrere. Han vil kjempe imot både bybane og kommunalt byråkrati.

Byråkrater og bybane

— Det finnes en god del overflødige ansatte i byråkrati og administrasjon. Hadde man blitt kvitt disse, ville det kunne spart kommunen for store kostnader. Privatisering og konkurranseutsetting er veien å gå, sier han.

— Som bussjåfør er du vel opptatt av kollektivtrafikkens kår?

— Ja, men bybanen er et håpløst prosjekt. Å bruke hundrevis av millioner kroner av skattebetalernes penger til denne banen går ikke an. Flytoget til Gardermoen har langt større passasjerpotensial enn bybanen i Bergen, men går likevel med dundrende underskudd. Vi kan ikke la skattebetalerne i Bergen lide under et tapsprosjekt som bybanen, sier Rasmussen. Han er også provosert over dem som vil strupe privatbilismen for å prioritere bussene i Bergen.

— Privatbilen er kommet for å bli. Kollektivtrafikken strekker uansett ikke til i den travle hverdagen til mange av innbyggerne i byen, for eksempel småbarnsforeldre i tidsklemme, mener Frp-politikeren.