• Jeg synes det er urovekkende at de to guttene har fått dette til så lettvint. Nå spør jeg meg selv om pengene mine er trygge i banken, sier en av personene som ble forsøkt svindlet av de to 18-åringene.

54-åringen føler at han selv ikke kan lastes for noe som helst i saken, men ønsker ikke å stå frem fordi det vil utpeke ham som en mann med mange penger.

— De har sikkert fått en ganske god kreditt på meg. Jeg har nemlig nettopp gjort noen transaksjoner, så en periode sto det veldig mange penger på kontoen min, sier mannen.

Han ble informert av politiet i går om at han var en av personene som var blitt forsøkt svindlet. Da falt en del brikker på plass.

— I forrige uke fikk jeg en purring på et rekommandert brev, til tross for at jeg aldri hadde mottatt noe første varsel. Brevet viste seg å være pinkode til en ny konto i SkandiaBanken.

Mannen har brukt samme bank i 30 år, og visste godt at han ikke hadde opprettet noen ny konto.

— Det høres kanskje søkt ut, men jeg lurte litt på om det var et offensivt fremstøt fra SkandiaBanken for å tilsnike seg meg som kunde. Jeg mistenkte aldri at det lå noe kriminelt bak, sier mannen fra Fjellsiden.

Han synes det er ubehagelig at folk har tatt i bruk så private ting som hans navn og postkasse for å svindle til seg penger. Og han er skeptisk til å handle med kortene sine igjen etter det som er skjedd.

— Jeg synes det er skremmende at vi må være på vakt for at det står uærlige folk i butikkene der vi handler, sier mannen.

I tillegg kommer han til å gjøre noe med postkassen sin. Guttene har tydeligvis spanet på den, og hentet med seg den første meldingen om rekommandert sending. Det er uvisst hvorfor de ikke har hentet pinkoden.

— Jeg kommer til å fjerne navnet mitt fra postkassen, og trolig få en lås på den i tillegg, sier mannen.

Andris Hamre, informasjonsmedarbeider i SkandiaBanken understreker at ingen av de involverte bankkundene har tapt noe på svindelen.

— Det er utelukkende banken som blir skadelidende av denne type svindel, sier Hamre.

Han mener det er helt feil at det er enkelt å svindle banken.

— Vi har rutiner som vil avsløre denne type svindel, og hadde ikke en av de involverte kundene oppdaget det, ville vi raskt ha avslørt det. De legger fra seg elektroniske spor over alt. Det er ikke bare å trekke på seg en finlandshette og løpe inn i nettbanken, sier Hamre.

Han innser at det trolig ikke er tilfeldig at svindlerne har valgt seg nettopp en nettbank, der ingen kjenner noen av kundenes ansikter. Men han mener at det er like sikkert å bruke nettbanker som andre banker.